شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۴مرداد ۱۳۸۶ ــ۵ اوت ــ مرگ ناگهانی مریلین مونرو و نگاهی کوتاه به زندگینامه او


۱۴مرداد ۱۳۸۶ ــ۵ اوت ــ مرگ ناگهانی مریلین مونرو و نگاهی کوتاه به زندگینامه او
مریلین مونرو بازیگر ۳۱ فیلم سینمایی پنجم اوت سال ۱۹۶۲ در خانه اش در لس آنجلس « مرده » یافته شد. پلیس گزارش كرد كه در كنار تختخواب او یك شیشه قرص خواب آور به دست آمد و جسد طوری قرار داشت كه دستش به سوی تلفن دراز بود و به نظر می رسد كه با آخرین رمق ، تلاش كرده بود كه تلفن كند. گزارش پلیس تعبیر به خودكشی مریلین ۳۶ ساله شده بود تا نتیجه معاینه جسد از سوی پزشكی قانونی شهر اعلام شود. رسانه های آمریكا از مریلین كه شایعاتی در باره معاشرت او با دو تن از كندی ها ( رئیس جمهوری و دادستان وقت آمریكا ) در افواه وجود داشت به عنوان جذابترین زن آن زمان یاد می كردند.
داستان زندگی مریلین كه نام قانونی اش « نورما جین بیكر » بود و بدون تغییر آن در دادگاه ، خود را مریلین مونرو معرفی می كرد از همان آغاز با دیگران متفاوت بود كه شنیدنش گوشه ای از تاریج اجتماعی جامعه او را باز تاب می دهد. مریلین اول ژوئن ۱۹۲۶ در لس آنجلس به دنیا آمده بود.
پدر او شناخته نشد و مادرش كه در یك استودیو فیلمسازی كارمند فنی بود حاضر نشده بود كه پدر او را فاش سازد. هنوز كودك بود كه مادرش به بیماری شدید اعصاب مبتلا شد و به تیمارستان انتقال یافت و مریلین را به پرورشگاه یتیمان سپردند ، ولی بانویی از دوستان مادرش او را هنگامی كه ۱۱ ساله بود از پرورشگاه گرفت و بزرگ كرد.
مریلین ۱۶ ساله بود كه شوهر آن زن به دلیل جنگ ( جهانی دوم ) به شرق آمریكا منتقل شد و استطاعت نداشت كه مریلین را با خود ببرد . در این وضعیت مریلین راهی جز ازدواج با پسر همسایه كه مایل به زندگی با او بود نداشت زیرا نمی خواست كه به پرورشگاه باز گردد . او با این مرد كه جوانی ۲۱ ساله به نام جیمی بود ازدواج كرد. طولی نكشید كه جیمی به دلیل ادامه جنگ مجبور شد كه در كشتی كار كند و مریلین نیز در غیاب شوهر در یك كارخانه كه عمدتا مایحتاج سربازان جبهه ها را تولید می كرد مشغول بكار شد .
به منظور تشویق زنانی كه در غیاب مردان خود جای خالی انان را در كارخانه ها گرفته بودند ، روزنامه های آمریكا تصمیم به تهیه عكس و گزارش از این زنان گرفتند .عكاسی كه به كارخانه محل كار مریلین در محله «بوربانك» لس آنجلس رفته بود متوجه زیبایی خیره كننده او شد و عكسش را به یك مجله پر تیراژ داد و انتشار یافت.
انتشار این عكس سبب شد كه مدیران بنگاههای تبلیغاتی ( تهیه آگهی های تجاری ) سراغ مریلین بروند تا در عكسهای تبلیغ كالا، مدل آنها شود . چون دستمزد خوبی پیشنهاد كرده بودند ، مریلین پذیرفت و مدل آگهی شد و دیری نپایید كه مورد توجه فیلمسازان سینما كه عكسهای او را در آگهی های تجاری می دیدند قرار گرفت.
سال ۱۹۴۵ (سال پایان جنگ) شوهر مریلین به خانه بازگشت ، ولی با مریلین تازه ای رو به رو شد كه كار هنر را بر خانه داری و شوهر ترجیح می داد.
جیمی به آسانی مریلین را كه خواهان جدایی بود طلاق گفت . مریلین نزد« لاناترنر» و دو بازیگر دیگر كه به او نزدیك شده بودند با فنون نمایش آشنا شد و در سال ۱۹۴۶ با كمپانی تولید فیلم سینمایی «قرن ۲۱» قرارداد امضاء كرد و طولی نكشید كه با یك بسكتبالیست معروف هم ازدواج كرد.
مریلین كه زنی باهوش بود، خیلی زود متوجه شد كه نباید استثمار كمپانی های آزمند شود و درصدد دایر كردن یك استودیو فیلمسازی از آن خود بر آمد ؛ به نیویورك رفت و ضمن تكمیل هنر نمایش و درام مستقلا به تهیه فیلم پرداخت.
وی كه از شوهر دومش نیز جدا شده بود در جریان تهیه فیلم متوجه ضعف خود در نوشتن فیلمنامه شد و با «آرتو میلر» نمایشنامه نگار معروف ازدواج كرد و كار او رونق گرفت.
ازدواج مریلین با آرتور پنج سال طول كشید و در سال ۱۹۶۱ از هم جدا شدند و از آن پس مریلین، تنها زندگی می كرد و بكار فیلم می پرداخت و جوائز هنری را یكی پس از دیگری می ربود. پیرامون او جنجالهایی هم به راه افتاده بود و شایعاتی شنیده می شد كه مرگ ناگهانی اش اعلام گردید.
در پی مرگ مریلین ، یك روانپزشك مدعی شد كه قبلا مریلین دوبار به فكر خودكشی افتاده بود. مرگ مریلین یك فیلم جالب او را كه سی و یكمین فیلمش بود نیمه تمام گذارد ه بود و همین امر بردامنه تردیدها هم افزود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید