سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

طراحی آشپزخانه مدرن


طراحی آشپزخانه مدرن
چقدر به محیط زندگی خود اهمیت می دهید؟ هیچ می دانید، اگر نوع دكوراسیون منزلتان را همچون سلیقه تان طراحی كنید، چه تاثیری بر آرامش روح و روانتان خواهد داشت؟ مثلاً همین آشپزخانه كه از سوی نامگذاران قلب خانه نامیده می شود، اگر از یك رنگ آمیزی و چیدمان معمولی برخوردار باشد هیچ تاثیری جز خستگی و كسالت بر روح افراد خانه به ویژه خانم ها نخواهد داشت. اگر كمی با دقت و حوصله به این موضوع بنگرید متوجه خواهید شد كه چرا این سال ها حضور خانواده ها در رستوران ها پررنگ تر از سابق شده است و مطمئناً علت به مرز نهایت رسیدن فروش مراكز تهیه غذا را خواهید فهمید! وقتی كدبانوی منزل مجبور به كار در یك مطبخ معمولی و غیرقابل جذاب است، چطور می تواند برای پخت و پز حوصله به خرج دهد.
اینجا است كه باید سریعاً سلیقه بانوی خانه اعمال شود، اگر سنتی پسند است كه با خرید چند دیگ مسی، ظروف سفالی و رومیزی ترمه دوزی شده برطرف خواهد شد ولی اگر در مخیله اش افكار مدرنیستی می گذرد كار كمی مشكل می شود كه البته آن هم با كمی تامل در امور طراحان ایتالیایی به دست خواهد آمد. كافی است چند قوطی رنگ گرم (زرد، قرمز، نارنجی، بنفش متمایل به قرمز) خریداری شود.
برای داشتن مطبخ مدرن لازم است كه دیوارها و كابینت ها و تمامی قفسه ها با رنگ دلخواه كدبانو كه بایستی از میان رنگ های فوق باشد، رنگ آمیزی شود. اگر پنجره ای در آشپزخانه موجود است، بایستی زوارش، رنگ متضاد دیوارها استفاده شود. پرده را نیز هم رنگ یا تلفیقی از زرد، قرمز و نارنجی انتخاب كنید. در خرید میز و صندلی آشپزخانه هم دقت كنید كه پایه های فلزی و رویه ای هم رنگ با زوار پنجره داشته باشند. یعنی اگر زوار پنجره شما قرمز است رویه صندلی ها را از پارچه قرمز انتخاب كنید.
آن لوستر قدیمی را نیز درآورید و جایش یك لوستر مدرن كه جدیداً به اشكال مختلف هندسی طراحی شده درست در بالای میز ناهارخوری آویزان كنید. یادتان نرود كه در یك مطبخ مدرن تمامی وسایل اعم از بشقاب ها، لیوان ها، جای قهوه و شكر بایستی در داخل قفسه ها قرار گیرند نه در روی آنها. پس جز یك گلدان كوچك یا دو، سه عدد لیوان فانتزی چیز دیگری روی كابینت ها قرار ندهید. دست آخر نیز یك تابلوی نقاشی كه معلوم نیست موضوعش چیست به دیوار بیاویزید. اما اگر باز هم علاقه دارید توصیه های دقیق را برای ترتیب دادن آشپزخانه تان بشنوید به ادامه توصیه های ما به دقت گوش كنید.
● نور در آشپزخانه:
برای تزئین آشپزخانه از نور طبیعی و مصنوعی استفاده می كنیم. پنجره در ارائه نور طبیعی به آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولاً پنجره می تواند در صورت مشرف بودن به فضای سبز یكی از تابلوهای آشپزخانه باشد. پنجره رابطی است بین آشپزخانه و فضای خارج كه بهتر است در مقابل منظره ای زیبا قرار داشته باشد.
● پرده در آشپزخانه:
اگر آشپزخانه ما به دلیل محدودیت فضای خارج از نور زیادی برخوردار نباشد از پرده هایی كه حالت توری دارند استفاده می كنیم. در صورتی كه آشپزخانه در معرض تابش شدید نور باشد از پرده هایی كه بتوانند جلوی نور را بگیرند استفاده می كنیم به عبارت دیگر نوع جنس پرده باید متناسب با میزان نور داخل آشپزخانه انتخاب شود. امروزه نورهای مصنوعی در انواع مختلف مثل هالوژن، فلورسنت با لامپ هایی كه از سقف آویزان شده و دارای پایه ای روی زمین یا روی میز هستند طراحی شده اند و می توان از آنها برای تامین نور دلخواه استفاده كرد. به طور كلی بهتر است در آشپزخانه نور مخفی باشد. معمولاً تابش نور مستقیم ناراحت كننده بوده و انعكاس زیبایی ندارد. همچنین معمولاً لامپ های هالوژن را زیر كابینت یا گچبری مخفی می كنند. لامپ های هالوژن بسیار زیبا بوده و پدیده جدیدی در طراحی خانه و مخصوصاً آشپزخانه هستند. به تازگی لامپ های جدید ۲۲۰ ولتی كه نیاز به ترانس ندارند به بازار آمده اند. البته این لامپ ها برق زیادی مصرف می كنند اما نورشان نسبت به بقیه لامپ ها بیشتر است.
● رنگ در آشپزخانه:
نور عاملی است كه به وسیله آن رنگ ها مشاهده می شوند. رنگ ها هر كدام پیام، حالت و خصوصیتی خاص دارند. رنگ ها بیان كننده شخصیت اشخاص و رساننده پیام های مختلفی هستند. آگاهی از این مسائل باعث می شود كه برای بیان احساس درونی مان از ابزار درست استفاده كنیم. می توان با ارائه یك رنگ خاص در آشپزخانه یا جابه جایی رنگ ها و در كنار هم قرار دادن آنها، احساس و اندیشه درونی مان را به بیننده انتقال داد. اصولاً رنگ وسایل آشپزخانه باید مناسب و آرام بخش باشد.
● طرح كابینت:
امروزه طرح كابینت های موجود در بازار بسیار متفاوت است. بعضی از آنها به جای اینكه یك در مسدود داشته باشند دارای یك بخش پنجره ای یا شیشه ای هستند كه وسایل زیبا و جذاب را در آنها قرار می دهند.
● میز و صندلی:
صندلی های داخل آشپزخانه باید به دلیل استفاده كوتاه مدت به راحتی جابه جا شوند. موارد كاربرد این صندلی ها منحصراً در آشپزخانه است. میزها در آشپزخانه اشكال مختلفی دارند. انتخاب و كاربرد هر یك از انواع میزها با توجه به فضای آشپزخانه و وسعت یا محدودیت آشپزخانه و همچنین سلیقه افراد صورت می گیرد.
● ظرفشویی و آب چكان:
معمولاً در كنار ظرفشویی، آب چكان طراحی می شود كه وسیله ای مناسب برای خشك كردن ظرف ها است.
● گل و گیاه:
هرگز برای تزئین آشپزخانه از گل های مصنوعی استفاده نكنید، زیرا برای بیننده پیام عشق و علاقه ندارند و آتش زا هستند.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید