جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فضا سر گیجه می آورد!!


فضا سر گیجه می آورد!!
تصور کنید که پس از دو هفته اقامت در فضا شاتل فضایی شما فرود می آید. در مدت اقامتتان در فضا، محیط به دور از گرانش زمین سبب شده است که خون در همه جای بدنتان از جمله سرتان یکسان پخش شود.
● فضا سر گیجه می آورد!!
تصور کنید که پس از دو هفته اقامت در فضا شاتل فضایی شما فرود می آید. در مدت اقامتتان در فضا، محیط به دور از گرانش زمین سبب شده است که خون در همه جای بدنتان از جمله سرتان یکسان پخش شود. صورت های پف کرده ی فضانوردان در مدت اقامت در فضا به همین سبب است. در پای آن ها نیز نسبت به سطح زمین کمتر خون می ماند که موجب باریک تر شدن پاهایشان می شود. وقتی فضا نوردان با این شرایط به زمین باز می گردند گرانش خون را به پایین می کشد، خون به پاها باز می گردد، سر سبک می گردد و فضانورد احساس سرگیجه می کند. روی زمین به دلیل و جود گرانش خون به پایین بدن کشیده شده و ماهیچه های کوچکی سیاهرگ های پا را فشرده و خون را به سمت مغز پمپ می کنند. اما در فضا که گرانش وجود ندارد و خون به طور یکسان در بدن جریان دارد ماهیچه های پا تنبل می شوند. هر چه فضانورد مدت بیشتری را در فضا بماند، ماهیچه ها تنبل تر می شوند و به هنگام فرود آمدن فضانورد تلاش برای فرستادن خون به سر نمی کنند. در نتیجه عدم تعادل و سرگیجه ی بیشتری پیش می آورد. پیش از این فضانوردان برای رفع این مشکل مایع های پرنمک مثل آب نمک می خوردند تا میزان املاح مایعات بدن و فشار خون را افزایش دهند و یا لباس های کشی سراسری می پوشیدند که با هوا باد می شد. این لباس ها به بازوها و پاها می چسبیدند تا خون را به سر بفرستند اما آن ها همچنان این مشکل را داشتند.
به تازگی دانشمندان داروی فشار خون Mido drine را برای رفع این مشکل فضانوردان پیشنهاد کرده اند. این دارو در بدن فضانوردان به هنگام بازگشت به زمین موجب فشار خون می شود.
منبع : سازمان بسیج دانش آموزی


همچنین مشاهده کنید