سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

فست‌فود بخورید به پنج شرط


فست‌فود بخورید به پنج شرط
دل‌كندن از فست‌فودها برای بیشتر ماچندان هم آسان نیست. ولی اگر این بار نیز در هنگام عبور از جلوی یك رستوران وسوسه شدید كه ناخنكی به غذاهای خوشمزه آن بزنید، می‌توانید با رعایت دستورات زیر، كمترین ضرر را از استفاده از فست‌فودها ببرید.
۱) برای منزل سفارش دهید: مطالعات نشان می‌دهند هنگامی كه افراد پشت میز غذاخوری در منزلشان غذا میل می‌كنند، بیشتر از خارج از منزل غذا می‌خورند. بنابراین بهتر است شما با یك فروشگاه عرضه فست‌فودها تماس بگیرید و بخواهید غذا را به منزل شما بیاورند. در این شرایط شما ممكن است غذاهای سالم دیگری مثل انواع سبزی‌ها و میوه‌ها را روی میز غذا تدارك ببینید كه ممكن است با میل‌كردن از آن غذاهای سالم، كمتر شكمتان را با فست‌فودها پر كنید.
۲) منو (فهرست غذاهای سالم) را انتخاب كنید: رستوران‌های ارایه‌دهنده غذاهای حاضری در برخی نقاط دنیا دست به ابتكار جالبی زده‌اند. آنها فهرست فست‌فودهای سالم را از فست‌فودهای معمولی جدا كرده‌اند و یا حتی فضای داخل رستوران را به دو بخش تقسیم كرده‌اند كه در یك بخش فقط فست‌فودهای سالم به مشتریان عرضه می‌شود. گاهی در فهرست غذاها آورده شده است كه هر غذای حاوی چه موادی است و حتی فرآیند تهیه آن چگونه است. اگر شما طریقه آماده كردن هر غذا حاضری را بدانید، می‌توانید متوجه شوید كه آیا خوردن آن غذا با رژیم شما جور درمی‌آید یا نه. غذاهای كبابی (كبابی شده)، آب‌پز شده و بخارپز شده به‌طور معمول سالم‌تر هستند. سالاد‌های مملو از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به‌طور معمول سالم‌تر از سالادهای حاوی پنیر، گوشت و سس هستند.
۳) از سفارش‌دادن غذاهای سالم خجالت نكشید: شاید اگر به یكی از فروشگاه‌های عرضه غذاهای فست‌فود سر بزنید و از پیشخدمت بخواهید آن غذا را به روش سالم‌تری برای شما تهیه كند، چندان با استقبال خوبی روبه‌رو نشوید. ولی این اتفاقی است كه این روزها در بیشتر فروشگاه‌های فست‌فود در سراسر دنیا می‌افتد. مشتریان می‌توانند از صاحبان رستوران بخواهند به جای اینكه غذای‌شان را در روغن یا كره سرخ كند، غذا را كبابی برایشان آماده كند و یا انواع سس‌های موجود در غذا را حذف كند. صاحبان این رستوران‌ها عمل به این خواسته مشتریان خود را، راهی برای جلب رضایت مشتری و جمع كردن مشتریان بیشتر می‌دانند. پس شما از همین امروز این فرهنگ را رواج دهید، خجالت نكشید.
۴) سایز (اندازه) كوچك‌تر سفارش دهید: به‌طور معمول در بیشتر رستوران‌ها، آنچه به‌عنوان یك <پرس> غذا به مشتریان ارایه می‌شود، گاهی حاوی دو، سه برابر كالری است كه فرد باید از یك وعده‌ غذایی به‌دست بیاورد. بنابراین در صورتی كه سایز‌های كوچك‌تر از غذاهای مورد علاقه‌تان موجود است، آن سایز‌های كوچك‌تر را سفارش دهید ولی اگر چنین امكانی فراهم نیست، از همان ابتدا غذایتان را نصف كنید و با دوست و یا فردی از خانواده‌تان كه با شما به رستوران آمده است، شریك شوید. حتی می‌توانید نیمه دیگر غذا را با خود به منزل ببرید و در وعده‌ای دیگر آن را نوش‌ جان كنید.
۵) را جدا سفارش دهید: از مسوولان رستوران بخواهید سس را روی غذای شما نریزند، بلكه آن را در ظرفی جداگانه كنار غذایتان قرار دهند. در این صورت شما می‌توانید مقدار سسی را كه همراه غذایتان می‌خورید كنترل كنید و یا به‌طور كل آن را حذف كنید.
● فست‌فودهای سالم؛ برای كودكانی سالم
ممكن است شما فرزندان یا نوه‌هایتان را برای شام‌خوردن به خارج از منزل ببرید. بسیار مهم است كه بدانید چگونه رستوران فست‌فود مناسبی را برگزینید كه برای سلامت كودكان شما خطر كمتری داشته باشد. كودكان عاشق غذاخوردن در بیرون از منزل و به‌ویژه رستوران‌های غذاهای حاضری هستند، ولی نكته جالب اینجاست كه تعداد كودكان چاق در جامعه رو به افزایش است و این نشان می‌دهد كه والدین باید مسوولیت زیادی در انتخاب غذاهای سالم و كمك به كودكان برعهده گیرند. در آمریكا از هر سه كودك، یك نفر روزانه در رستوران‌های فست‌فود غذا می‌خورد.
اگر كودك شما اصرار دارد كه برای صرف غذا به رستوران فست‌فود بروید، می‌توانید به او كمك كنید كه در رستوران سالم غذا بخورد:
▪ نوشابه‌ها، میزان كالری زیادی دارند، در حالی كه هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند. بنابراین برای فرزندتان به جای نوشابه، آب و یا شیر تهیه كنید تا فست‌فود خود را با آن میل كند. نگران نباشید، در آغاز دشوار است اما عادت می‌كند.
▪ مصرف مرغ سوخاری، مرغ سرخ‌شده و كنتاكی برای كودكان ممنوع است.
▪ در برخی از رستوران‌های فست‌فود، وعده‌های غذایی مخصوص كودكان تدارك دیده شده است كه در ظروف و سینی‌های رنگی ویژه كودكان ارایه می‌شود. این وعده‌های غذایی فاقد نوشابه‌گازدار و یا گوشت و مرغ سرخ شده‌اند و به جای آن در این ظروف غذا، مرغ پخته، سبزیجات، رشته‌فرنگی و سیب‌زمینی گنجانده شده است.
● فهرستی از فست‌فودهای سالم
نگاهی به فهرست فست‌فودها، یك ردیف از انواع غذاهای ناسالم را در مقابل چشمان شما به صف می‌كشد. كنتاكی، پیتزا، ساندویچ‌های مملو از پنیر و سس. ولی در بسیاری از رستوران‌های ارایه غذاهای حاضری در دنیا، این روزها در كنار این فست‌فودها، غذاهای حاضری سالم نیز ارایه می‌شود كه مشتریان این رستوران‌ها می‌توانند از میان این فهرست غذایی، غذاهای مورد علاقه‌شان را انتخاب كنند. در زیر به نمونه‌هایی از این غذاها اشاره می‌كنیم. شما می‌توانید این غذاها را در منزل تهیه كنید. توجه به این فهرست غذایی برای صاحبان این رستوران‌ها در ایران هم بد نیست چون در دوره و زمانه‌ای كه بیشتر افراد و به‌ویژه بانوان در رژیم به سر می‌برند و به وسوسه دوستان یا افراد خانواده خود به رستوران‌های فست‌فود پا می‌گذارند، اگر چنین فهرست غذایی نیز فراهم باشد، بدون شك بدون مشتری باقی نخواهد ماند:
ـ همبرگر ساده بدون پنیر و سس در سایزهای كوچك‌تر
ـ ساندویچ‌های تهیه شده با چربی كمتر كه در تهیه آن از نان گندم حاوی سبوس استفاده شده است
ـ شیر بدون چربی یا حاوی چربی كم (كم‌چرب) یا ارایه آب معدنی به جای نوشابه.
ـ ساندویچ‌ ماهی آب‌پز شده و یا ماهی پخته‌شده درون سبزیجات.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید