یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 18 February, 2018

فست‌فود بخورید به پنج شرط


فست‌فود بخورید به پنج شرط
دل‌كندن از فست‌فودها برای بیشتر ماچندان هم آسان نیست. ولی اگر این بار نیز در هنگام عبور از جلوی یك رستوران وسوسه شدید كه ناخنكی به غذاهای خوشمزه آن بزنید، می‌توانید با رعایت دستورات زیر، كمترین ضرر را از استفاده از فست‌فودها ببرید.
۱) برای منزل سفارش دهید: مطالعات نشان می‌دهند هنگامی كه افراد پشت میز غذاخوری در منزلشان غذا میل می‌كنند، بیشتر از خارج از منزل غذا می‌خورند. بنابراین بهتر است شما با یك فروشگاه عرضه فست‌فودها تماس بگیرید و بخواهید غذا را به منزل شما بیاورند. در این شرایط شما ممكن است غذاهای سالم دیگری مثل انواع سبزی‌ها و میوه‌ها را روی میز غذا تدارك ببینید كه ممكن است با میل‌كردن از آن غذاهای سالم، كمتر شكمتان را با فست‌فودها پر كنید.
۲) منو (فهرست غذاهای سالم) را انتخاب كنید: رستوران‌های ارایه‌دهنده غذاهای حاضری در برخی نقاط دنیا دست به ابتكار جالبی زده‌اند. آنها فهرست فست‌فودهای سالم را از فست‌فودهای معمولی جدا كرده‌اند و یا حتی فضای داخل رستوران را به دو بخش تقسیم كرده‌اند كه در یك بخش فقط فست‌فودهای سالم به مشتریان عرضه می‌شود. گاهی در فهرست غذاها آورده شده است كه هر غذای حاوی چه موادی است و حتی فرآیند تهیه آن چگونه است. اگر شما طریقه آماده كردن هر غذا حاضری را بدانید، می‌توانید متوجه شوید كه آیا خوردن آن غذا با رژیم شما جور درمی‌آید یا نه. غذاهای كبابی (كبابی شده)، آب‌پز شده و بخارپز شده به‌طور معمول سالم‌تر هستند. سالاد‌های مملو از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به‌طور معمول سالم‌تر از سالادهای حاوی پنیر، گوشت و سس هستند.
۳) از سفارش‌دادن غذاهای سالم خجالت نكشید: شاید اگر به یكی از فروشگاه‌های عرضه غذاهای فست‌فود سر بزنید و از پیشخدمت بخواهید آن غذا را به روش سالم‌تری برای شما تهیه كند، چندان با استقبال خوبی روبه‌رو نشوید. ولی این اتفاقی است كه این روزها در بیشتر فروشگاه‌های فست‌فود در سراسر دنیا می‌افتد. مشتریان می‌توانند از صاحبان رستوران بخواهند به جای اینكه غذای‌شان را در روغن یا كره سرخ كند، غذا را كبابی برایشان آماده كند و یا انواع سس‌های موجود در غذا را حذف كند. صاحبان این رستوران‌ها عمل به این خواسته مشتریان خود را، راهی برای جلب رضایت مشتری و جمع كردن مشتریان بیشتر می‌دانند. پس شما از همین امروز این فرهنگ را رواج دهید، خجالت نكشید.
۴) سایز (اندازه) كوچك‌تر سفارش دهید: به‌طور معمول در بیشتر رستوران‌ها، آنچه به‌عنوان یك <پرس> غذا به مشتریان ارایه می‌شود، گاهی حاوی دو، سه برابر كالری است كه فرد باید از یك وعده‌ غذایی به‌دست بیاورد. بنابراین در صورتی كه سایز‌های كوچك‌تر از غذاهای مورد علاقه‌تان موجود است، آن سایز‌های كوچك‌تر را سفارش دهید ولی اگر چنین امكانی فراهم نیست، از همان ابتدا غذایتان را نصف كنید و با دوست و یا فردی از خانواده‌تان كه با شما به رستوران آمده است، شریك شوید. حتی می‌توانید نیمه دیگر غذا را با خود به منزل ببرید و در وعده‌ای دیگر آن را نوش‌ جان كنید.
۵) را جدا سفارش دهید: از مسوولان رستوران بخواهید سس را روی غذای شما نریزند، بلكه آن را در ظرفی جداگانه كنار غذایتان قرار دهند. در این صورت شما می‌توانید مقدار سسی را كه همراه غذایتان می‌خورید كنترل كنید و یا به‌طور كل آن را حذف كنید.
● فست‌فودهای سالم؛ برای كودكانی سالم
ممكن است شما فرزندان یا نوه‌هایتان را برای شام‌خوردن به خارج از منزل ببرید. بسیار مهم است كه بدانید چگونه رستوران فست‌فود مناسبی را برگزینید كه برای سلامت كودكان شما خطر كمتری داشته باشد. كودكان عاشق غذاخوردن در بیرون از منزل و به‌ویژه رستوران‌های غذاهای حاضری هستند، ولی نكته جالب اینجاست كه تعداد كودكان چاق در جامعه رو به افزایش است و این نشان می‌دهد كه والدین باید مسوولیت زیادی در انتخاب غذاهای سالم و كمك به كودكان برعهده گیرند. در آمریكا از هر سه كودك، یك نفر روزانه در رستوران‌های فست‌فود غذا می‌خورد.
اگر كودك شما اصرار دارد كه برای صرف غذا به رستوران فست‌فود بروید، می‌توانید به او كمك كنید كه در رستوران سالم غذا بخورد:
▪ نوشابه‌ها، میزان كالری زیادی دارند، در حالی كه هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند. بنابراین برای فرزندتان به جای نوشابه، آب و یا شیر تهیه كنید تا فست‌فود خود را با آن میل كند. نگران نباشید، در آغاز دشوار است اما عادت می‌كند.
▪ مصرف مرغ سوخاری، مرغ سرخ‌شده و كنتاكی برای كودكان ممنوع است.
▪ در برخی از رستوران‌های فست‌فود، وعده‌های غذایی مخصوص كودكان تدارك دیده شده است كه در ظروف و سینی‌های رنگی ویژه كودكان ارایه می‌شود. این وعده‌های غذایی فاقد نوشابه‌گازدار و یا گوشت و مرغ سرخ شده‌اند و به جای آن در این ظروف غذا، مرغ پخته، سبزیجات، رشته‌فرنگی و سیب‌زمینی گنجانده شده است.
● فهرستی از فست‌فودهای سالم
نگاهی به فهرست فست‌فودها، یك ردیف از انواع غذاهای ناسالم را در مقابل چشمان شما به صف می‌كشد. كنتاكی، پیتزا، ساندویچ‌های مملو از پنیر و سس. ولی در بسیاری از رستوران‌های ارایه غذاهای حاضری در دنیا، این روزها در كنار این فست‌فودها، غذاهای حاضری سالم نیز ارایه می‌شود كه مشتریان این رستوران‌ها می‌توانند از میان این فهرست غذایی، غذاهای مورد علاقه‌شان را انتخاب كنند. در زیر به نمونه‌هایی از این غذاها اشاره می‌كنیم. شما می‌توانید این غذاها را در منزل تهیه كنید. توجه به این فهرست غذایی برای صاحبان این رستوران‌ها در ایران هم بد نیست چون در دوره و زمانه‌ای كه بیشتر افراد و به‌ویژه بانوان در رژیم به سر می‌برند و به وسوسه دوستان یا افراد خانواده خود به رستوران‌های فست‌فود پا می‌گذارند، اگر چنین فهرست غذایی نیز فراهم باشد، بدون شك بدون مشتری باقی نخواهد ماند:
ـ همبرگر ساده بدون پنیر و سس در سایزهای كوچك‌تر
ـ ساندویچ‌های تهیه شده با چربی كمتر كه در تهیه آن از نان گندم حاوی سبوس استفاده شده است
ـ شیر بدون چربی یا حاوی چربی كم (كم‌چرب) یا ارایه آب معدنی به جای نوشابه.
ـ ساندویچ‌ ماهی آب‌پز شده و یا ماهی پخته‌شده درون سبزیجات.‌

منبع : روزنامه سلامت

مطالب مرتبط

ویتامین ها معجزه می کنند


ویتامین ها معجزه می کنند
حتماً تا به حال شنیده اید كه دریافت همه انواع ویتامین ها و مواد معدنی چقدر مهم است! و بدن برای كارهایش نیاز به این مواد دارد.
آنچه ممكن است نشنیده باشید، این است كه ویتامین و مواد معدنی در چه چیزهایی وجود دارد و چگونه می توانید آنها را دریافت كنید.
۱۳ نوع ویتامین وجود دارد كه بدن به آنها نیاز دارد: A، D، E، K، C و هشت نوع ویتامین B.
ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی هستند، یعنی مادامی كه بدن به آنها نیاز داشته باشد، ذخیره می شود و باقی می ماند.
ویتامین های گروه B و C محلول در آب هستند و در بدن به طور مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند.
ویتامین D از نور خورشید و به وسیله پوست بدن دریافت و ویتامین K در بدن تولید می شود و انواع دیگر ویتامین ها از مواد غذایی مصرفی وارد بدن می شوند.
بدن نیاز خود را به مواد معدنی مانند كلسیم و آهن نیز از طریق خوردن میوه های تازه، سبزیجات، حبوبات، محصولات لبنی و انواع گوشت برطرف می كند.
▪ ویتامینA : سلامت پوست، مو، سوی چشم، رشد و تقویت بدن به عهده ویتامین A در بدن است و در انواع سبزیجات سبز پررنگ مانند اسفناج، كلم پیچ، شلغم، هویج، سیب زمینی شیرین و بعضی از میوه ها مانند انبه، طالبی، زردآلو، محصولات لبنی، جگر و زرده تخم مرغ یافت می شود. از عوارض كمبود ویتامین A می توان كندی رشد، شب كوری و كاهش قدرت دفاعی در برابر میكروب ها را ذكر كرد.
▪ ویتامینC : این ویتامین از لثه و دندان ها محافظت كرده و برای تشكیل ماده استخوان و همچنین نوعی پروتئین كه پیونددهنده بافت ها است، لازم بوده و بدن را در برابر عفونت ها محافظت و به نرم ماندن دیواره رگ ها كمك می كند و در فرایند جذب آهن در بدن نقش مهمی را ایفا می كند. میوه ها و سبزیجاتی كه منبع مهمی از این ویتامین هستند توت فرنگی، گریپ فروت، پرتقال، خربزه، انبه، كلم بروكلی، فلفل دلمه، گوجه فرنگی و همچنین میوه های ترش و مركبات. از عوارض كمبود این ویتامین بروز بیماری اسكوربوت یا عفونت و خونریزی لثه ها و ضعیف شدن دیواره مویرگ ها و خونریزی زیرپوستی را می توان نام برد.
▪ ویتامینD :این ویتامین رشد و تنظیم كلسیم و فسفر را در استخوان و لثه ها به عهده دارد و علاوه بر جذب آن به وسیله پوست بدن از نور خورشید از طریق مصرف شیر، زرده تخم مرغ و ماهی چرب می تواند به بدن برسد و در تقویت و استحكام بخشیدن به استخوان ها تاثیر خود را وارد كند.
كمبود این ویتامین موجب بروز بیماری راشیتیسم (نرمی استخوان) و فساد دندان ها می شود.
▪ ویتامین E :سلول سازی در بدن به عهده ویتامین E است و در انواع مغزها (بادام، فندق، تخمه آفتابگردان) و روغن گیاهی (بادام زمینی و...) یافت می شود. كمبود این ویتامین احتمالاً در تولیدمثل اختلال ایجاد می كند.
▪ ویتامینK : این ویتامین خون را لخته می كند، پروتئین می سازد و كلسیم خون را تنظیم می كند و در سبزیجات سبز تیره، روغن سویا و گوجه فرنگی وجود دارد. كمبود این ویتامین باعث عدم انعقاد خون در هنگام خونریزی و زخم می شود.
▪ ویتامین B۱ یا تیامین: این ویتامین یكی از انواع ویتامین های گروه B است كه برای تولید انرژی و انجام متابولیسم بدن ضروری بوده و سیستم عصبی بدن را محافظت می كند. برای دریافت این ویتامین باید آن را در تخمه آفتابگردان، جگر، قلوه، شیر، سویا و جوانه گندم، انواع نان سبوس دار، برنج، حبوبات و مغزها جست وجو كرد. كمبود این نوع ویتامین فرد را دچار بیماری بری بری كه نوعی بیماری عصبی است، می كند.
▪ ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین: به بدن انرژی می دهد و در رشد طبیعی بافت های بدن موثر است. در محصولات لبنی، سویا، جوانه گندم، مخمر آبجو، گوشت و جگر یافت می شود. كمبود این ویتامین موجب تاخیر در بهبودی زخم ها، ریزش مو و زخم شدن دهان و بینی می شود.

آش گوجه‌فرنگی
▪ سبزی آش تره، جعفری، اسفناج یک کیلوگرم ▪ بادنجان چهار عدد ▪ پیاز دو عدد ▪ لپه ۲۰۰ گرم ▪ برنج ۳۵۰ گرم ▪ گوجه‌فرنگی ۲ تا ۵ ۲ کیلوگرم ▪ گوشت چرخ‌کرده ۰۰۵ کیلو گرم ▪ روغن دو قاشق ▪ …
وبگردی
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود - تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز؛ شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهارآزادی در نشست...
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟ - یادآوری سخنی از رئیس جمهور،در برنامه تلویزیونی "دیدگاه"، پیش از انتخابات سال 1392 و نگاهی به نرخ ارز امروز ، 25 بهمن 1396
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.