شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پیشگیری از خشونت جوانان


پیشگیری از خشونت جوانان
● افزایش حفاظت
متداول‌ترین مداخله‌های ضدخشونت‌ جوانان، مداخله‌هایی است كه در راستای افزایش سطح عوامل حفاظتی طراحی می‌شود و با مهارت‌های فردی، عقاید، باورها و نگرش‌های افراد ارتباط دارد. شواهدی وجود دارد كه بر تاثیر برنامه‌های توسعه اجتماعی در كاهش خشونت جوانان و ارتقای مهارت‌های اجتماعی آنها تاكید می‌كند.
● زمان شروع برنامه‌های حفاظتی
برنامه‌هایی كه روی صلاحیت‌ها و مهار‌ت‌های فردی و اجتماعی كودكان تاكید دارند، در پیشگیری از خشونت جوانان بیشتر تاثیر می‌گذارند. آغاز چنین آموزش‌هایی در مقطع پیش دبستان و ابتدایی موثرتر از مدارس راهنمایی است. این برنامه‌ها به كودكان مهارت‌های لازم برای موفقیت در مدرسه را می‌آموزد و از این طریق احتمال موفقیت آتی آنها در مراحل تحصیل را بالا می‌برد. چنین برنامه‌هایی پیوند كودك و مدرسه را تقویت كرده و عزت نفس، اعتماد به نفس و قدرت خودكارآیی را در آنها بالا می‌برد در نتیجه از مشاركت آنها در خشونت و سایر رفتارهای مخاطره‌آمیز می‌كاهد. اغلب این برنامه‌ها روی یك یا چند مورد از این موارد متمركز می‌شوند: كنترل خشم، اصلاح رفتار، پذیرش هویت اجتماعی، پرورش اخلاقی، پرورش مهارت‌های اجتماعی، حل مسایل، حل و فصل درگیری‌ها.
● نمونه موفق
نمونه‌های موفق مداخلات موثر بر عملكرد فردی كه با هدف پیشگیری از خشونت جوانان در انگلستان، آلمان و آمریكا با تاثیرات مشابهی صورت گرفته، شامل برنامه‌های پیشگیری از حاملگی ناخواسته برای كاهش آثار سوء استفاده از كودكان و نیز كاهش‌ خطر مشاركت بعدی قربانی در رفتار خشونت‌آمیز، برنامه‌های افزایش دسترسی قربانیان خشونت به مراقبت‌های پیش و پس از بارداری ناخواسته، برنامه‌های غنی‌سازی منابع درسی در مقاطع گوناگون تحصیلی، ایجاد انگیزه در نوجوانان در معرض خشونت برای تكمیل تحصیلات متوسطه و ادامه تحصیلات عالی او آموزش حرفه‌ای برای نوجوانان و جوانان محروم است.بررسی‌ها نشان می‌دهد كه نگهداری كودكان بزه‌كار در اردوگاه‌‌های تربیتی با آموزش‌های سربازخانه‌ای موجب تداوم بیشتر بزه در آنان می‌شود. یكی دیگر از روش‌های مقابله با خشونت جوانان، تلاش برای تاثیر مثبت در روابط بین فردی جوانان است. در این برنامه‌ها، روابط بین فردی جوانان در سه حیطه اصلاح می‌شود: روابط بین فردی میان والدین و كودكان، فشار شدید هم‌سالان برای شركت در خشونت و نبود روابط قوی با یك فرد بزرگسال مراقب.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید