چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۹ اوت ــ خواست عمومی بشر» از دیدگاه مک کوین مورخ چپگرا


۱۸ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۹ اوت ــ خواست عمومی بشر» از دیدگاه مک کوین مورخ چپگرا
«همفری مك كوینHumphrey McQueen» مورخ معروف و چپگرا در نشست(Forum) «بریس بینBrisbane» نظر خود را با توجه به بررسی های اخیرش درباره خواست های عمومی و مشترك بشراعلام داشت و گفت كه بشر خواهان تعدیل درآمدها و ثروت است. بشر نمی خواهد كه یك همنوع گرسنه سر بر بالین بگذارد، بدون درمان رها شده باشد و یا بدون داشتن خطر برای جامعه در بند مانده باشد.
وی افزود كه هر مصلح و مبارز راه سعادت بشر برضد سرمایه داری مطلق (پیور كاپیتالیسم) است. ساختن اتحادیه و سندیكا به تنهایی حلال این مسئله نیست، باید فرهنگ عمومی در جهتی قرار گیرد كه همگان، از ثروتمند تا بی ثروت، زشتی و غیر انسانی بودن استثمار انسان از انسان، ظلم كردن به خاطر كسب ثروت و آزمندی ها را درك و خواستار طرد آن باشند. فرهنگ عدل و انصاف و رعایت احوال انسانها باید در جهان فراگیر شود و ترویج این فرهنگ تنها از دست كتاب نویس، روزنامه نگار و خطیب بر می آید كه در درجه اول باید خود آنان مردم دوست و معتقد به عدل و انصاف باشند. مردم قرن ۲۱ آگاهتر از مردم قرون ۱۹ و ۲۰ هستند و در برابر بی عدالتی ها واكنش سریع و سخت نشان می دهند كه اگر با یافتن راه حل، از این واكنش ها پیشگیری نشود گاهی آرامش جامعه و جهان را از میان می برد و ....
مك كوین كه اظهارات او دوم اوت ۲۰۰۵ انتشار یافته بود در سخنرانی خود در «بریس بین» گفته است: سوسیالیسم باید دمكراتیك و معتدل باشد تا رشد فرد صاحب استعداد را هم مانع نشود. باید در میان همه ملل، «رولینگ كلاس» و طبقه ای كه فقط خود را سزاوار حكومت كردن می داند و برای باقی ماندن در دولت از انواع ساخت و پاخت و سیاست بازی خودداری نمی كند و نگران منافع خود بیش از سود ملت است فرو پاشیده شود و انتخاب دولت و دولتمردان به مردم واگذار شود و تبلیغ و هزینه انتخابات باید محدود و مشخص باشد. بنابراین همه چیز باز می گردد به انصاف روزنامه نگار كه باید فردی عادل و منصف و در كنار جامعه و حافظ منافع آن باشد و به موقع زنگهای خطر را به صدا درآورد.
وی در این فوروم گفته بود كه ورای درگیری های نظامی موجود از جمله جنگ عراق، نبرد دیگری در سراسر جهان در جریان است و آن جهانی كردن كاپیتالیسم آمریكایی است.
«اسانس كاپیتالیسمThe Essence of Capitalism» و «نیو بریتینA New Britannia» از تالیفات مك كوین هستند. وی ثابت كرده است كه سوسیالیستها و كسانی كه دارای این تفكر هستند هرگز از اندیشه تعدیل نظام سرمایه داری بیرون نمی روند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید