سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۰ اوت ــ شعار اصلی تظاهرات سراسری سال ۱۹۷۸ : ارعاب و شکنجه موقوف،ولی....


در نیمه دوم مرداد ۱۳۵۷ (اوت ۱۹۷۸) موج اعتراض و تظاهرات ضد شاه، ایران را فراگرفته بود كه صحنه های گسترده وخشن آن در اصفهان، شیراز، قزوین و تبریز به چشم خورد . تظاهركنندگان عمدتا برضد ارعاب و شكنجه ماموران و زندانبانان شعار داده بودند. باتوجه به این شعار ها در سال ۱۹۷۹ دو اصل ضد شكنجه به این شرح بر قانون اساسی جمهوری اسلامی اضافه شد كه گزارش ماه گذشته (ژوئیه ۲۰۰۵) رئیس كل دادگستری تهران و هیات مربوط نشان داده است كه شكنجه و بازداشت بدون تفهیم اتهام و ارجاع پرونده فرد دستگیر شده به قاضی ظرف ۲۴ ساعت ادامه داشته است:
اصل ۳۲ ـ «هیچكس را نمی توان دستگیر كرد مگر به حكم و ترتیبی كه قانون معین می كند. موضوع اتهام باید با ذكر دلایل بلافاصله كتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداكثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاكمه، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات خواهد شد.».
اصل ۳۸ ـ «هرگونه شكنجه برای گرفتن اقرار و یا كسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار و یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود.».
اعتراضات سراسری مرداد سال ۱۳۵۷ چند روز پس از اعلام سیاست فضای باز سیاسی و تصمیم دولت مبنی بر انجام انتخابات آزاد با شركت همه مردم از جمله مخالفان صورت گرفته بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید