جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۰ اوت ــ برخی دیگر از رویدادهای ۱۰ اوت


● ۱۱۷: هادریان (هادریانوس) امپراتور روم كه دیوار دفاعی او در خاك انگلستان معروف است با دولت ایران صلح كرد (به نوشته برخی از مورخان یازدهم اوت). وی سه روز پیش از این تاریخ بر جای تراژان امپراتور مقتول روم نشسته بود كه در جریان جنگ با ایران درگذشته بود.
● ۹۹۵: اوتو یكم رئیس امپراتوری مقدس (مورد تایید پاپ) در جنگ «لكفلدLechfeld» مجارها Magyars را كه به قلمرو آن امپراتوری تعرض می كردند شكست داد. مجارها اعقاب مغ ها ( مگیMagi ـ مجی ـ مجوس ها) ایرانیانی بوده اند كه در عهد باستان در پی دور شدن از آیین زرتشت از ایران رانده شدند و در مجارستان امروز استقرار یافتند و بعدا در اینجا هم گرفتار حمله هونها (مهاجران آسیایی دیگر) شدند.
● ۱۵۱۹: ماژلان با پنج كشتی «ظاهرا» به قصد دور زدن كره زمین ولی در باطن استعمار نقاط جدید؛ بندر سویل در اسپانیا را ترك كرد.
● ۱۷۰۷: روسیه و سوئد یك پیمان دفاع متقابل امضاء كردند كه به موجب آن اگر از خارج به یكی از دو كشور حمله شود ، به منزله حمله به هر دو تلقی شود.
● ۱۷۹۲: انقلابیون فرانسه به كاخ سلطنتی حمله كردند كه نتیجه اش دستگیری لوئی شانزدهم و زنش بود كه مدتی بعد با گیوتین گردن زده شدند.
● ۱۸۰۹: اكوادور اعلام استقلال كرد. قرنها مستعمره اسپانیا بود.
● ۱۸۶۳: كامبوج تحت الحمایه فرانسه شد.
● ۱۸۹۳: نخستین دسته چینی ها از سانفرانسیسكو اخراج شدند.
● ۱۸۹۳: در سال ۱۸۹۳ مهندس رودولف دیزلRudolf Diesel آلمانی اتومبیلی را كه ساخته بود در شهر اوگسبورگAugsburg به حركت آورد.
● ۱۹۱۳: جنگ دوم بالكان با امضای پیمانی پایان یافت.
● ۱۹۲۰: محمد ششم سلطان عثمانی قرارداد «سور (سورسsevres)» را كه به موجب آن امپراتوری شكست خورده عثمانی میان فاتحان تقسیم می شد امضاء كرد.
● ۱۹۳۷: بكر صدقی رئیس دولت وقت عراق ترور شد.
● ۱۹۵۲: سلطنت ملك حسین بر اردن رسما آغاز شد.
● ۲۰۰۲: در سال ۲۰۰۲ كریستن نیگارد Kristen Nygaard ریاضی دان نروژی و پیشتاز نوشتن زبان و پروگرام برای كامپیوتر در ۷۶ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید