پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
مدیریت زمان
یکی از اصول مهم مدیریت زمان اصل ۲۰ - ۸۰ است، یعنی از %۲۰ زمان برای انجام %۸۰ کارهایت استفاده کن. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از راهکارهای مدیریت زمان را به شما معرفی کنیم.
● از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند:
۱) کارهای مهم و فوری: این کارها خود به خود انجام می گیرد.
۲) کارهای مهم و غیر فوری: این دسته کارهایی هستند که افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می کنند و معمولا افراد ناموفق آن را به تعویق می اندازند.
۳) کارهای فوری و غیر مهم: این کارها در جهت اهداف انسان نیستند اما انجام می شود.
۴) کارهای کم اهمیت و غیر ضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری ( گاهی برای تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس ) خود را به این کارها سرگرم می کنند.
▪ موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به انتخاب بین کارهای مهم و غیر مهم است، پس برای موفقیت تحصیلی:
۱) از کارهای غیر مهم صرف نظر کنید.
۲) کارها را اولویت بندی کنید.
۳) راهزنان وقت را بشناسید.
۴) راههای ایجاد وقت را یاد بگیرید.
▪ راهزنان وقت:
۱) صحبتهای کم اهمیت
۲) میهمانان ناخوانده
۳) مطالعه مطالب کم اهمیت و غیرضروری
۴) روشهای غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه
۵) تلفنهای مزاحم و غیر ضروری
۶) نداشتن انضباط کاری
۷) سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
۸) دوباره کاری
۹) ناتوانی " نه " گفتن به خواسته های نابجا
۱۰ )نداشتن تمرکز حواس
۱۱) عادت امروز و فردا کردن
۱۲) ترس از شکست
▪ راههای ایجاد وقت:
۱) زنده کردن وقت مرده ( مثل زمانهایی که در انتظار هستیم، زمانی که در اتوبوس می گذرد و ... )
۲) انجام کارها به طور همزمان
۳) تنظیم کردن وقت خواب
۴) کنترل بیشتر روی وقت تفریح
۵) نه گفتن به درخواست های غیر مهم
۶) عقب انداختن کارهای غیر مهم
منبع:
کتاب مدیریت زمان، آقای عبدالحمید سروش (ناشر مولف)
● از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند:
۱) کارهای مهم و فوری: این کارها خود به خود انجام می گیرد.
۲) کارهای مهم و غیر فوری: این دسته کارهایی هستند که افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می کنند و معمولا افراد ناموفق آن را به تعویق می اندازند.
۳) کارهای فوری و غیر مهم: این کارها در جهت اهداف انسان نیستند اما انجام می شود.
۴) کارهای کم اهمیت و غیر ضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری ( گاهی برای تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس ) خود را به این کارها سرگرم می کنند.
▪ موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به انتخاب بین کارهای مهم و غیر مهم است، پس برای موفقیت تحصیلی:
۱) از کارهای غیر مهم صرف نظر کنید.
۲) کارها را اولویت بندی کنید.
۳) راهزنان وقت را بشناسید.
۴) راههای ایجاد وقت را یاد بگیرید.
▪ راهزنان وقت:
۱) صحبتهای کم اهمیت
۲) میهمانان ناخوانده
۳) مطالعه مطالب کم اهمیت و غیرضروری
۴) روشهای غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه
۵) تلفنهای مزاحم و غیر ضروری
۶) نداشتن انضباط کاری
۷) سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
۸) دوباره کاری
۹) ناتوانی " نه " گفتن به خواسته های نابجا
۱۰ )نداشتن تمرکز حواس
۱۱) عادت امروز و فردا کردن
۱۲) ترس از شکست
▪ راههای ایجاد وقت:
۱) زنده کردن وقت مرده ( مثل زمانهایی که در انتظار هستیم، زمانی که در اتوبوس می گذرد و ... )
۲) انجام کارها به طور همزمان
۳) تنظیم کردن وقت خواب
۴) کنترل بیشتر روی وقت تفریح
۵) نه گفتن به درخواست های غیر مهم
۶) عقب انداختن کارهای غیر مهم
منبع:
کتاب مدیریت زمان، آقای عبدالحمید سروش (ناشر مولف)
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی سریلانکا کارگران حجاب رهبر انقلاب پاکستان دولت مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سازمان سنجش تهران فضای مجازی اینترنت سیل شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت سکه ایران خودرو سایپا بورس ارز
تلویزیون سینمای ایران امیر تتلو ترانه علیدوستی کتاب سریال تئاتر شعر مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ باتری
اسرائیل آمریکا روسیه رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه چین اوکراین اتحادیه اروپا ترکیه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال لیگ برتر انگلیس فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس پرسپولیس بارسلونا رئال مادرید
هوش مصنوعی همراه اول ناسا فیلترینگ اپل فناوری ایلان ماسک تبلیغات سامسونگ تیک تاک
سلامت روان فرونشست زمین استرس داروخانه پیری سرکه سیب دوش گرفتن