پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
تعریف آموزش وپرورش تطبیقی
آموزش وپرورش تطبیقی را میتوان عبارت ازیك نظام تحقیقی دانست كه ما را به منظور دستیابی به شناخت جدید در زمینه ی توریك وعملی از طریق مقایسه ی دو یا چند سیستم تربیتی در كشورها ومناطق گوناگون ویا ادوار تاریخی متفاوت یاری میدهد ۰۲
تطبیق میتواند بین امور آموزشی در داخل یك نظام ویا نسبت به آموزش وپرورش دیگر ممالك آن هم در سطح وسیع تری صورت گیرد .نكته مهم این است كه مقایسه یك امر حساس وظریفی است .برای بهره مندی هر چه بهتر از علم مقایسه در آموزش وپرورش ضرورت دارد تا به مسئله فرهنگ ،ملت ها،قومیت ها ،ادیان و مذاهب، شرایط اجتماعی هر كشور ۰جایگاه آن در جامعه ی جهانی و شرایط جغرافیایی توجه ویژهای داشت .به دیگر
سخن اگر حركتی در امر آموزش و پرورش در یك كشور مفید و مؤثر واقع شود نمیتوان تصور كرد كه این اقدام عینا در كشور دیگر نیز سودمند باشد .
چه بسا ممكن است نتیجه ی معكوس هم بدهد .كارشناسان امور تطبیقی نیز بر این اعتقاد اصرار می ورزند كه نتایج مثبت ویا منفی از كاركرد آموزش وپرورش در یك كشور ،هرگز با نتایجی كه در كشور دیگرگرفته شده ، یكسان نیست.نتیجه آنكه ،در امور تطبیقی بایستی از تقلید كوركورانه صرف وبعضا ساختگی اجتناب ورزیدودر مقابل ، به گزینش منطقی وعاقلانه از نظام آموزش وپرورش سایر ملل دست یازید.
● اهداف پژوهش های تطبیقی در حوزه ی آموزش وپرورش:
ا) كشف حقایق و مسایل تربیتی كشور خویش ا زطریق تحلیل و شناخت مسائل نظام های
آموزشی سایر كشورها
۲) ارزشیابی مبتنی بر واقعیت نگری
۳) برنامه ریزی
۴) گفتمان فرهنگی بر اساس صلح ،دوستی وتفاهم ومدارا در بین ملت ها
۵) شناسایی پیشرفت ها ونوآوری ها در حوزه آموزش وپرورش دیگر كشورها
۶) آگاهی ازمسائل آموزش وپرورش در دنیا
تطبیق میتواند بین امور آموزشی در داخل یك نظام ویا نسبت به آموزش وپرورش دیگر ممالك آن هم در سطح وسیع تری صورت گیرد .نكته مهم این است كه مقایسه یك امر حساس وظریفی است .برای بهره مندی هر چه بهتر از علم مقایسه در آموزش وپرورش ضرورت دارد تا به مسئله فرهنگ ،ملت ها،قومیت ها ،ادیان و مذاهب، شرایط اجتماعی هر كشور ۰جایگاه آن در جامعه ی جهانی و شرایط جغرافیایی توجه ویژهای داشت .به دیگر
سخن اگر حركتی در امر آموزش و پرورش در یك كشور مفید و مؤثر واقع شود نمیتوان تصور كرد كه این اقدام عینا در كشور دیگر نیز سودمند باشد .
چه بسا ممكن است نتیجه ی معكوس هم بدهد .كارشناسان امور تطبیقی نیز بر این اعتقاد اصرار می ورزند كه نتایج مثبت ویا منفی از كاركرد آموزش وپرورش در یك كشور ،هرگز با نتایجی كه در كشور دیگرگرفته شده ، یكسان نیست.نتیجه آنكه ،در امور تطبیقی بایستی از تقلید كوركورانه صرف وبعضا ساختگی اجتناب ورزیدودر مقابل ، به گزینش منطقی وعاقلانه از نظام آموزش وپرورش سایر ملل دست یازید.
● اهداف پژوهش های تطبیقی در حوزه ی آموزش وپرورش:
ا) كشف حقایق و مسایل تربیتی كشور خویش ا زطریق تحلیل و شناخت مسائل نظام های
آموزشی سایر كشورها
۲) ارزشیابی مبتنی بر واقعیت نگری
۳) برنامه ریزی
۴) گفتمان فرهنگی بر اساس صلح ،دوستی وتفاهم ومدارا در بین ملت ها
۵) شناسایی پیشرفت ها ونوآوری ها در حوزه آموزش وپرورش دیگر كشورها
۶) آگاهی ازمسائل آموزش وپرورش در دنیا
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
سریلانکا توماج صالحی سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب کارگران حجاب پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس
فضای مجازی کنکور سیل شهرداری تهران تهران هواشناسی پلیس سلامت فراجا قتل وزارت بهداشت قوه قضاییه
خودرو قیمت خودرو چین قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس تورم
مهران مدیری تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر رادیو سینما شعر انقلاب اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه طوفان الاقصی حماس ترکیه عملیات وعده صادق اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا رئال مادرید لیگ برتر
مریخ فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک ناسا اپل فناوری نخبگان سامسونگ
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست