پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

مایکروویو مواد مغذی را از بین نمی برد


مایکروویو مواد مغذی را از بین نمی برد
اجاق های مایکروویو مواد مغذی موجود در خوراکی ها را از بین نمی برند امروزه مایکروویوها از اجزای اصلی هر آشپزخانه به حساب می آیند، تقریبا از زمانی که استفاده از این وسیله رواج پیدا کرده این شبهه وجود داشته که اشعه ای که به هنگام پخت غذاها از این دستگاه ساتع می شود، مواد مغذی موجود در سبزیجات و خوراکی ها را از بین می برد یا خیر؟
بنابر مطالعات اخیر انجام شده، واقعیت درست عکس آن چیزی است که تا به امروز از گوشه و کنار به گوش رسیده است.
هر روش پختی ممکن است ویتامین ها و مواد مغذی خوراکی ها را از بین ببرد و تنها فاکتورهایی که در قوت و ضعف این قضیه نقش دارند عبارتند از :
- مدت زمان پخت
- مقدار مایعی که در پخت ماده غذایی به کار رفته
- درجه حرارت پخت
از آنجائیکه اجاق های مایکروویو معمولا نسبت به روش های سنتی پخت غذاها، حرارت و زمان پخت کمتری صرف می کنند، کمترین تخریب را بر ویتامین ها به جا می گذارند. حساس ترین ویتامین ها به حرارت، ویتامین های محلول در آب مانند فولیک اسید، ویتامینB وC هستند که در سبزیجات به وفور یافت می شوند.
دانشمندان تاثیرات ناشی از پخت ویتامین های محلول در آب را که در سبزی ها موجود هستند، مورد مطالعه قرار داده اند و به نتایج جالب توجهی دست پیدا کردند.
به طور مثال آنها دریافتند اسفناج جزو سبزیجاتی است که تقریبا تمام آهن موجودش را پس از پخت در مایکروویو حفظ می کند، اما زمانی که بر روی اجاق گاز پخته می شود تقریبا ۷۷ درصد از این ویتامین را از دست می دهد؛ به علاوه گوشتی که در مایکروویو پخته می شود در مقایسه با پخت سنتی در صد مواد سرطان زایش کمتر است.
وقتی بحث سبزیجات مطرح می شود، مقدار آب افزودنی تاثیر بسیاری بر از دست دادن مواد مغذی دارد. به طور کلی نتایج تحقیقات فوق تاکیدی است بر این امر که بسیاری از سبزیجات زمانی که بدون آب در مایکروویو یا بخارپز پخته می شوند، قسمت اعظم ویتامین ها و مواد مغذی شان دست نخورده باقی مانده و حفظ می شود.
منبع : پارسی فا


همچنین مشاهده کنید