جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۷ اوت ــ پیروزی چاوز و دمکراسی در رفراندم ونزوئلا


۲۶ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۷ اوت ــ پیروزی چاوز و دمکراسی در رفراندم ونزوئلا
با همه تلاش تبلیغاتی آمریكا و كمكهایی كه به نیروهای مخالف شد، هوگو چاوز رئیس جمهور «چپگرا ـ ناسیونالیست» ونزوئلا با بیش از ۵۸ درصد آراء پیروز شد و می تواند این دوره ریاست جمهوری خود را تا به آخر ادامه دهد. بر رفراندم یكشنبه ۱۵ اوت ۲۰۰۴ ونزوئلا، افراد مختلفی از خارج، از جمله جیمی كارتر رئیس جمهوری اسبق آمریكا كه خود را از پاسداران دمكراسی درجهان می خواند و«سزار گاویریا» رئیس سازمان كشورهای قاره آمریكا نظارت داشتند و درستی انجام آن را تایید كرده اند.
جیمی كارتر درباره رفراندم ونزئلا گفت: رفراندم ونزوئلا از نظر نظم و ترتیب بهتر و دقیقتر از انتخابات قبلی بود كه او در كشورها دیگر بر آنها نظارت كرده بود.
موضوع كم سابقه در این رفراندم، شركت مردم به صورت هجوم بود كه باعث ایجاد صفوف طولانی شده بود . در بعضی نقاط ایستادن یك فرد در صف تا ده ساعت طول می كشید. همین مشاركت، اصحاب نظر و روزنامه نگاران اروپایی را به تحسین واداشته و نوشته اند: این مشاركت نشان داد ونزوئلایی ها كه به اهمیت « رای و رای دادن » پی برده اند در یكشنبه سرنوشت ساز از این بزرگترین حق مدنی خود استفاده كردند.
رسانه های آمریكایی نتیجه رفراندم ونزوئلا كه ۱۵ درصد نفت مصرف آن كشور را تامین می كند بزرگ نكرده بودند. ونزوئلا پنجمین صادر كننده نفت درجهان است . این رسانه ها گفته بودند كه در پایان رفراندم، میان دو دسته موافق و مخالف زد و خورد روی داد كه یك زن كشته و چند تن مجروح شدند كه بعدا معلوم شد آن زن زنده است.
● چاوز چپگرا
هوگو چاوز ، سرهنگ كماندو ، در نخستین نطق پس از اعلام نتیجه رفراندم گفت كه برنامه « انقلاب برای فقیرها » پیروز شد. ما با تكیه بر این آراء اصلاحات را دنبال می كنیم. انتظار داریم كه از این پس دولت واشنگتن به اراده مردم ونزوئلا و دولت منتخب مردم احترام بگذارد و در انجام اصلاحات اخلال نكند. وی گفت : مردم ما با این آراء خود، برای كاپیتالیسم و دمكراسی دروغ و شعار « جانشین » به دست داده اند. كارشكنی های امریكا در چند سال گذشته امكان نداد كه دین خود را به مردم ادا كنیم. در ونزوئلا همه باید امكان تحصیل و درمان داشته باشند و كسبه كوچك وام بگیرند و به كار خود رونق بخشند و بیكاری ، فقر و فساد وجود نداشته باشد.
رفراندم یكشنبه نشان داد كه مردم ونزوئلا نسبت به گذشته تغییر كرده اند و درك سیاسی آنان بالا رفته است.
چاوز كه با شعارهای تامین برابری برای ونزوئلائی ها و ونزوئلا برای ونزوئلایی ها حكومت خود را آغاز كرده بود نشان داد كه یك هوادار سوسیالیسم و در عین حال یك ملی گرا( بولیواریان ) است و با همین دو شعار خود را با آمریكا كه منافع متعدد در ونزوئلا دارد و نمی خواهد كه یك كاسترو دیگر در آن قاره پدیدار شود سرشاخ كردو چاوز سپس با دعوت از معلمان و پزشكان كوبایی برای تدریس و درمان ونزوئلایی ها بر این معارضه دامن زد. بعدا علنا دولت آمریكا را امپریالیست خواند و اعلام كرد كه به دوستی با فیدل كاسترو افتخار می كند و لقب قهرمان فقیرها را پذیرفت. چاوز پس از روی كار آمدن جورج بوش در آمریكا انتقاد شدید از او را آغازكرد و گفت كه كلینتون رهبر بهتری برای آمریكاییان بوده است. این كارها باعث گسترش درگیری آمریكا با او شد؛ و دو سال پیش برضد او كودتا صورت گرفت كه باز با حمایت مردم فقیر بر آن فائق آمد. مخالفان چاوز سرمایه داران بزرگ ، بازیگران قدیمی و حرفه ای صحنه سیاست و روسای اتحادیه های اصناف هستند كه چاوز گفته است با بند و بست به این مقامها دست یافته اند.
باوجود تایید درستی رفراندم از سوی كارتر و ناظران دیگر، وزارت امورخارجه آمریكا تاكید كرده است كه باید به اعتراضهای دایر بر وجود بی نظمی در انتخابات رسیدگی شود. چاوز در پاسخ به اعتراضها گفته است: اینها شرم نمی كنند كه نسبت به رفراندم« بله یا نه » به این روشنی دبه در می آورند.
پیروزی چاوز باعث ثبات بیشتری در بازار نفت شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید