جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۷ اوت ــ نویسنده انگلیسی ضد انگلستان امپریالیست


۲۶ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۷ اوت ــ نویسنده انگلیسی ضد انگلستان امپریالیست
امروز زادروز ویلفرد بلانت Wilfrid S. Blunt نویسنده و شاعر انگلیسی است كه ۱۷ اوت سال ۱۸۴۰ به دنیا آمد. گذشته از مجموعه اشعار و دو مجموعه نامه ها و مكاتبات ، وی كتاب های متعدد نوشته است كه عموما از مسافرت های دور و دراز او مایه گرفته
اند . بلانت از هند و خاورمیانه دیدار كامل و « حقیقت یاب » بعمل آورده و مدتی را هم در مصر بسر برده بود. سفر او در خاورمیانه عمدتا با اسب و شتر صورت گرفت. در قسمتی از این سفرها ، همسرش « لیدی آن » را كه یك امیر زاده انگلیسی بود با خود برده بود و این لیدی انگلیسی كه در ترسیم تصویر و نقاشی از افراد و مناظر مهارت و هنرمندی داشت یك مجموعه جالب هنری از مناظر و مردم خاورمیانه باقی گذارده است.« لیدی آن» همچنین مولف « قبایل منطقه فرات » و « سفر به نجد » است.
معروفترین كتابهای بلانت نیز « باد و گردباد » عنوان دارد. وی در كتابهایش دولت انگلستان را یك امپریالیست خوانده و اندرز داده است كه از این سیاست ناپسند دست بردارد. وی همچنین از آرمانهای ملیون ایرلندی و استقلال كامل ایرلند جانبداری كرده و به همین جهت مدتی را هم در زندان انگلستان بسر برده بود. برخی از مورخان نوشته اند كه بلانت نخستین نویسنده انگلیسی بود كه امپریالیسم انگلستان را شرح داد و آن را نكوهش كرد. بلانت در ۱۹۲۲ درگذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید