جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۷ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۸ اوت ــ آشگار شدن دو ضعف و آسیب پذیری بزرگ بشر امروز


۲۷ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۸ اوت ــ آشگار شدن دو ضعف و آسیب پذیری بزرگ بشر امروز
در هفت روزی كه به ۱۸ اوت ۲۰۰۳ ختم می شود دو ضعف بزرگ در زندگی بشر امروز آشگار شد و نشان داد كه بشر همانند هزاران سال گذشته همچنان آسیب پذیر است و پیشرفتهای مادی ( صنعتی و فنی ) میزان این آسیب پذیری را كاهش نداده است.
یكی از این دو ضعف مسئله قطع برق در ایالات پرجمعیت شمال شرقی آمریكا و جنوب شرقی كانادا بود كه ۵۰ میلیون نفر را از۱۴ اوت به مدت چند روز با تاریكی و دشواری رفت و آمد و خورد و خوراك و... رو به رو ساخت؛ زیرا كه زندگانی بشر امروز وابسته به برق و انرژی و مصنوعات تازه شده است و یك اتصالی كوچك خطوط انتقال و یا از كار افتادن یك دستگاه تبدیل، زندگی را بر همه جهنم می سازد.
مورد دیگر، عدم آمادگی كشورهای اروپایی به ویژه فرانسه در برابر موج گرما بود كه در این كشور به مرگ ۳ تا ۵ هزار تن، به ویژه سالخوردگان انجامید. این وضعیت نشان داد سالخوردگان امروز به همان اندازه سالخوردگان صدها و هزاران سال پیش آسیب پذیر و بی یار و یاورند. آنان سازندگان «امروز» بوده اند كه « امروز » آنان را در بدترین لحظات و شرایط رها ساخته بود. آنان كه توانائی خود را صرف رساندن امروزی ها به «امكانات امروز» كرده بودند، در ناتوانی رها شده بودند تا از گرما جان بدهند ــ چه جان كندن دردناكی!.
بشر دهها سال است كه متوجه شده از نظر وجدان، آزادی، حقوق ، و ..... بیش از نیاكان خود پیشرفت نكرده و دمكراسی كه این همه برایش هیاهو شده از زمان افلاتون به این سوی، كمكی به حكومت مردم بر مردم نكرده و همچنان معدودی مشخص از راه زرنگی و یا روابط فامیلی حاكم بر آنان هستند و انتخابات و ... همه اش بازی های همانها برای سرگرمی و فریب اینان است و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید