پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۵ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۲۷ اوت ــ تاکید بر داستان نگاری بدون خودسانسوری و ملاحظات


۵ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۲۷ اوت ــ تاکید بر داستان نگاری بدون خودسانسوری و ملاحظات
«تئودور دری سر» روزنامه نگار و سردبیر معروف آمریکایی که از نیمه عمر به بعد داستان نگاری پیشه ساخت و دهها داستان خوب نوشت ۲۷ اوت سال۱۸۷۱ به دنیا آمد. نخستین داستان او تحت عنوان «خواهر کوری» در آمریکا جنجال بزرگی بپا کرد به گونه ای که ناشر مجبور شد نسخه های توزیع شده را جمع آوری کند. علت این بود که تئودور حقایق را به همان گونه که روی داده بودند بدون هرگونه ملاحظه (خودسانسوری) به رشته تحریر کشیده بود.
وی سپس جامعه آمریکا را قانع کرد که او راه را درست رفته بود و مولفان دیگر با رعایت ملاحظات و خودسانسوری، وقایع را به رنگی دیگر در می آورند و عرضه می دارند که با این عمل، گاهی حقایق و واقعیت ها تحریف می شوند و در نتیجه، شرح مجازی به مخاطبان داده می شود و آن طور که باید، روشن و متنّبه نمی شوند. تالیف کتاب ـ داستانی و غیر داستانی ـ کاری جز روزنامه نگاری است که برخی از روزنامه نگاران با توجه به وضعیت روز، و با هدف خودداری از وخیم سازی وضعیت ملاحظه کاری می کنند.
تئودور سپس با همان سبک و روش (بدون و ملاحظه و خودسانسوری) دهها داستان از جمله تراژدی آمریکا، سپیده دم، زنجیرها، رنگ شهر بزرگتر، نزولخور و ... را نوشت و حقایق جامعه را تماما و کاملا (به گونه ای عریان) برملاء ساخت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید