سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

توصیه‌های ماندگار


توصیه‌های ماندگار
● مزایای جویدن آدامس
در مواقعی چون فرود هواپیما، صعود به کوهستان‌ها و عبور از جاده‌های پرفراز و نشیب که گوش دچار هواگرفتگی می‌شود یعنی فشار منفی در گوش (در صندوق صماخ) حاکم می‌شود، ماهیچه بازکننده شپیور اوستاش با هوا دادن به گوش‌ها با بینی بسته یا بلع فعال می‌گردد. در این‌گونه موارد جویدن آدامس کمک زیادی به ریلکس شدن این ماهیچه‌ها می‌کند.
هنگام استفاده از قرص و داروهای مختلف که دهان خشک و ترشحات بزاق کم می‌شود و در بیماری‌هائی مانند بیماری شوگرن که غدد بزاقی بزرگ و گزوستومی حاصل می‌شود، جویدن آدامس سقز، سبب تحریک بزاق می‌گردد.
هنگامی‌که عضلات صورت بی‌حس یا کم‌کار می‌شوند جویدن آدامس در فعال‌کردن این عضلات نقش مؤثری را ایفا می‌کند.
آدامس جویدن همچنین در خوشبو کردن دهان مفید است.
همان‌طور که می‌دانید ۸۵ درصد بوی بد دهان مربوط به فضای داخل دهان می‌شود و میکروب‌های هوازی در تولید این بوی آزاردهنده دخالت دارند. جویدن آدامس در برطرف کردن این بوی آزاردهنده و همچنین در خوشبو کردن دهان بسیار مفید است.
جویدن آدامس در هضم غذا نیز مؤثر است و بزاق را تحریک و موجب تراوش آن می‌گردد. علاوه بر موارد ذکر شده، جویدن آدامس جهت تمرکز فکر و در کاهش استرس موثر است.
● فوائد گلاب
گلاب از گل سرخ گرفته می‌شود. حضرت محمد (ص) از عطر این گل استفاده می‌کرد و به همین خاطر هم گل سرخ به گل محمدی نیز معروف است.
گلاب از نظر خواص گرم و برای تقویت اعصاب و قلب سودمند است. از گلاب به‌عنوان مادهٔ معطرکننده و در طبخ انواع شیرینی استفاده می‌شود.
گلاب در درمان بیماری‌های زیر مفید است:
۱) بیماری‌های گوارشی مانند نفخ شکم، حال به‌هم خوردگی و اسهال مزمن، ۲) دردهای روماتیسمی، ۳) گلودرد و بیماری‌های تنفسی (با بخور گلاب)، ۴) گرمازدگی در ایام تابستان (خوردن گلاب با آب یخ)
از گلاب همچنین می‌توان جهت پاکسازی و شستشوی پوست (به‌خصوص پوست‌های خشک و حساس) استفاده کرد. برای این‌که همیشه پوستی با طراوت و شاداب داشته باشید می‌توانید پس از هر بار استحمام که منافذ پوست باز می‌شوند، گلاب را با پنبه به روی پوست بمالید. در این حالت اسانس موجود در گلاب به سرعت جذب پوست می‌شود و جریان خون را افزایش می‌دهد و موجب شادابی پوست می‌گردد. البته می‌توانید از گلاب جهت رفع جوش‌ها نیز استفاده کنید برای این‌کار ابتدا مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به‌دست آید سپس آن را به مدت یک‌ساعت روی جوش‌ها بگذارید.
گلاب به‌دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی‌کننده و هیدراته (آبدار) بودن، برای پوست سر و صورت نیز مفید است. برای تقویت پوست سر خود می‌توانید روزانه مقداری گلاب را با یک قطره‌چکان بر روی سر بچکانید.

افسر کلینی
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید