پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۸ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۳۰ اوت ــ « جان کری » به بوش پیشنهاد هر هفته دو مناظره داد


در آخرین تحولات مربوط به مبارزات انتخاباتی آمریکا ، جان کری۲۷ اوت ۲۰۰۴ به جورج بوش ( رئیس جمهور ) نامزد حزب جمهوریخواه تا انجام انتخابات در دوم نوامبر( ۶۶ روز بعد ) پیشنهاد انجام هفته ای دوبار برنامه مناظره تلویزیونی داد و گفت که تنها با این مناظره هااست که مردم آمریکا می توانند به مشکلات فعلی و آتی وطن خود پی ببرند و تشخیص دهند که کدام نامزد برنامه و راه حل بهتری دارد و تصمیم بگیرند. دادن اعلان منفی به تلویزیون و زنده کردن خاطرات جنگ ویتنام و ایجاد شبهه درباره مدالهایی که او به خاطر شجاعت در این جنگ در سال ۱۹۶۹ ( ۳۵ سال پیش ) به دست آورده است گره ای از مسائل پیچیده امروز آمریکا باز نخواهد کرد و نباید ذهن جوانان آمریکایی را با هیاهو و وارد ساختن افترا به این و آن، از مشکلات اصلی برگرفت. اصحاب نظر گفته اند که چون جان کری ضعف جورج بوش در مناظره کردن و حاضر جوابی را می داند چنین پیشنهادی داده است و مقامات حزب جمهوریخواه نخواهند گذاشت که بیش از دو ـ سه مناظره برگذار شود. پیروزی در مناظره نیاز به معلومات عمومی فراوان دارد.
از سوی دیگر، هواداران حزب دمکرات آمریکا گفته اند که جمهوریخواهان از این فکر که سرانجام تنها حزب حاکم آمریکا شوند دست برنداشته اند و فراموش کرده اند که مقامات و رسانه های آمریکا چند دهه از دولتهای کمونیست انتقاد می کردند که یک حزبی هستند.
در این میان بسیاری از اصحاب اندیشه و حامیان حقوق مدنی از این که پس از دهها سال برای نخستین بار اجازه داده نشده است در طول جلسات ۴ روزه کنوانسیون حزب جمهوریخواه در نیویورک که از ۳۱ اوت آغاز می شود، مردم و مخالفان در پارک عمومی این شهر اجتماع برپاکنند زبان به انتقاد گشوده و از یک قاضی مستقر در نیویورک که اقدام پلیس شهر مبنی بر منع اجتماعات در پارک را در طول کنواسیون تایید کرده گلایه کرده اند.
درعین حال یک روزنامه چاپ آمریکا ادعای موسسه انگلیسی شجره شناسی «بورک» را چاپ کرده است که طبق بررسی های آن موسسه، نسب «جان کری» نامزد حزب دمکرات آمریکا از جانب مادرش « رزماری » به خاندان صفویه در ایران می رسد! که از اردبیل بپاخاسته بودند. گزارش های سابق حکایت از یهودی بودن خانواده ( احتمالا پدری ) جان کری می داد که از جمهوری چک از طریق فرانسه به آمریکا مهاجرت و کاتولیک شده اند. تریسا همسر جان کری پرتغالی تبار و متولد کشور آفریقایی موزامبیک است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید