چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مقابله با خشونت جوانان


مقابله با خشونت جوانان
در مداخلات اجتماعی برای پیشگیری از خشونت جوانان تلاش می‌شود تا محیطی که جوانان در آن با یکدیگر ارتباط دارند، اصلاح شود. نمونه ساده‌ای از این مداخله‌ها، افزایش روشنایی خیابان‌ها در مناطق کم نور است که خطر وقوع حمله‌های خشن را افزایش می‌دهد.
در بسیاری از نقاط پلیس و مراقبان بهداشتی و ارایه دهندگان خدمات اجتماعی دست به اقدامات اجتماعی مشترکی می‌زنند که عنصر اصلی آن کمک به ایجاد مشارکت‌های چند بخشی برای حل مشکلات اجتماعی است. برای مثال پلیس جوانان شاهد خشونت یا متجاوزان را به مراقبان بهداشتی معرفی می‌کند تا تحت درمان و مشاوره آنها قرار گیرند.
یک روش اجتماعی دیگر برای مقابله با خشونت جوانان، کاهش دسترسی به مشروبات الکلی است. الکل عامل شرطی مهمی برای وقوع خشونت است.
فعالیت‌های فوق برنامه مثل ورزش و تفریح، کارهای هنری، موسیقی، نمایش‌نامه نویسی و تولید بولتن‌های خبری برای نوجوانان فرصتی ایجاد می‌کند تا در فعالیت‌های مذکور مشارکت داشته و شناخت مورد نیاز برای فعالیت‌های گروهی سازنده را کسب کنند. برنامه‌های غیردرسی و فوق برنامه باید به صورت گسترده‌ای به طیف وسیعی از عوامل خطرزای خشونت و بزه‌کاری جوانان بپردازد، در طول زمان کامل شود و طولانی مدت باشد.
برنامه‌های اجتماعی برای پیشگیری از خشونت دسته‌های خلاف‌کار انواع مختلفی دارد. روش‌های مهارکننده شامل تلاش‌هایی است که برای سرکوب دسته‌ها یا سازمان‌دهی مجدد جوامع متاثر از خشونت دسته‌ها تا زمان کاهش خشونت آنها صورت می‌گیرد. روش‌های اصلاحی و بازپروری هم شامل برنامه‌های مشاوره‌ای و امدادی برای اعضای دسته‌های خلاف‌کار است و هم شامل برنامه‌هایی است که فعالیت اعضای دسته را به سمت فعالیت‌های مفید اجتماعی سوق می‌دهد. شواهد کمی در مورد تاثیر برنامه‌های سرکوب دسته‌ها و سازمان‌دهی مجدد جوامع و فراهم کردن خدمات امداد و مشاوره وجود دارد.
جمع‌آوری و مدیریت استفاده و نگهداری سموم خانگی با هدف کاهش آسیب‌پذیری مغزی کودکان به طور غیرمستقیم در کاهش خشونت جوانان موثر است. افزایش دسترسی و ارتقای کیفیت تسهیلات مراقبت از فرزند و برنامه‌های غنی‌سازی پیش دبستانی برای ارتقای سلامت و تسهیل موفقیت تحصیلی کودکان در کاهش خشونت جوانان موثر است.
از سوی دیگر تلاش برای بهبود موقعیت مدرسه شامل تغییر عملکرد معلمان و سیاست‌ها و قوانین مدرسه و نیز افزایش ایمنی در مدارس و ایجاد راه‌های ایمنی برای کودکان در مسیر رفت و برگشت از مدرسه یا دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیز در کاهش خشونت جوانان موثر است.
سیستم مراقبت‌ بهداشتی با افزایش پاسخگویی و بهبود خدمات اورژانس، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزش مراقبان بهداشتی برای تشخیص و ارجاع جوانان در معرض خطر می‌تواند در کاهش خشونت جوانان موثر باشد.
تغییر محیط فرهنگی و اجتماعی جوانان، روش دیگری است که در کاهش خشونت جوانان به کار می‌رود. در چنین روشی سعی می‌شود که موانع اجتماعی و اقتصادی توسعه از میان برداشته شود و برای مثال با اشتغال‌زایی یا تقویت سیستم قضایی سعی می‌شود از خشونت جوانان کاسته شود.
در مناطق شهری ممکن است که سیاست‌های فقرزدایی در مقابله با خشونت جوانان موثر باشد. طبق مطالعات ایجاد فرصت برای نقل مکان خانواده‌ها به مناطق داراتر رفتار خشونت‌آمیز نوجوانان را به طور اساسی کاهش می‌دهد.
تغییر محیط اجتماعی به صورتی که سلاح گرم و دیگر سلاح‌های مرگ بار از دسترس کودکان و نوجوانان در معرض خطر دور نگاه داشته شود نیز روشی علمی برای کاهش مرگ و میر ناشی از خشونت جوانان است. در بسیاری از کشورها دسترسی جوانان به اسلحه غیرقانونی است. در این کشورها اعمال شدید قوانین نقل و انتقال غیرقانونی اسلحه، تاثیر زیادی در کاهش خشونت ناشی از سلاح گرم در بین نوجوانان دارد. سرقت، منبع اصلی ورود اسلحه به بازار غیرقانونی و اصلی‌‌ترین روشی است که نوجوانان از طریق آن به اسلحه دسترسی پیدا می‌کنند.
سایر روش‌هایی که با تاثیر بر عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سعی در کاهش خشونت جوانان دارند شامل آموزش همگانی برای تغییر هنجارهای اجتماعی و افزایش رفتارهای مثبت اجتماعی، تلاش برای کاهش خشونت در رسانه‌های ارتباط جمعی، برنامه‌های کاهش نابرابری درآمدها، فعالیت‌ها و سیاست‌های موثر بر تعدیل دگرگونی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و تغییر ساختار نظام آموزشی است.
برنامه‌های کاهش خشونت جوانان باید به انواع روش‌های اثربخش فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی به نوجوانان نزدیک شده و با مداخله‌ها و فعالیت‌های قابل ارزشیابی، امکان کاهش خشونت جوانان را فراهم کنند. چنین مداخله‌هایی می‌توانند به عوامل مشترک خطرزا شامل ضعف پیشرفت تحصیلی، حاملگی نوجوانان، روابط جنسی غیرایمن و مصرف الکل و موادمخدر بپردازند که از این طریق نیازهای نوجوانان در بسیاری از حوزه‌های زندگی رفع می‌شود.

دکترشهرام رفیعی‌فر
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید