جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۱ شهریور ۱۳۸۶ـــ ۲ سپتامبر ــ برخی از افسران مصدقی پلیس در اختیار وزارت کار! گذارده شدند


یازدهم شهریور ۱۳۳۲ سازمان شهربانی دولت زاهدی (معروف به دولت کودتا) تصمیم گرفت که آن دسته از افسران این سازمان را که از دکتر مصدق و نهضت ملی هواداری کرده بودند و شهرت ناسیونالیستی داشتند، ولی دلیل محکمی برای زندانی کردنشان وجود نداشت اخراج و یا در اختیار وزارت کار قرار دهد که چنین شد.
هفت سال بعد، همین شهربانی (پلیس کشور) مجبور شد که برای اصلاح کلانتری ها و امنیت شهر ها همان افسران را که غیرنظامی شده بودند با همان درجه هایی که در اواخر حکومت دکتر مصدق داشتند به خدمت پلیس بازگرداند و بسیاری از آنان که در دوران بیکاری، از دانشکده حقوق دانشگاه فارغ التحصیل شده بودند در راس کلانتریهای تهران ظاهر شدند و دفعتا روسای کلانتری های پایتخت که قبلا سرهنگها بودند، سروانها و ستوانها (عقب افتاده از ترفیع) شدند و شهر را اصلاح کردند و به عربده کشی ها، جاهل بازی ها و باج خوری ها که پس از براندازی ۲۸ مرداد (به دلیل شرکت این قبیل افراد در کار براندازی) شدت یافته و به صورت امری عادی درآمده بود پایان دادند.
همین افسران پس از انقلاب، در زمان دولت موقت، مقامات تراز اول شهربانی کشور را بر عهده گرفتند و پلیس ازهم پاشیده را احیاء کردند.
یکی از آنان، افسری کرمانی به نام«احمد ایزدپناه زرندی» است که در اواخر دهه ۱۳۳۰ در طول ریاست بر کلانتری منطقه دروازه قزوین باج خورها و سردسته های محله بدنام تهران را که پس از براندازی ۲۸ مرداد قدرت گرفته بودند و به خرید و فروش زنان و انواع جرائم دیگر مبادرت می کردند، از طرقی که دولت مانع نشود شدیدا سرکوب کرد و وارد ساختن زنان تازه را به این محله (شهر نو) ممنوع ساخت. وی در طول ریاست برکلانتری های دیگر تهران، زمین خوارها را برانداخت. با این خدمات، مجله امید ایران در دهه ۱۳۴۰ ایزدپناه را «مرد سال» خود کرد که خشم شاه را برانگیخت که به تعقیب امنیتی ناشر مجله منجر شد. پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، ایزد پناه معاون پلیس تهران و سپس رئیس سازمان آگاهی و معاون شهربانی کل شد و به نوسازی این سازمان همت گمارد. وی یکی از معروفترین افسران پلیس ایران است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید