پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۳شهریور ۱۳۸۶ ــ ۴ سپتامبر ــ و در پی شکست بزرگ ارتش روم از ایران


۱۳شهریور ۱۳۸۶ ــ ۴ سپتامبر ــ و در پی شکست بزرگ ارتش روم از ایران
چهارم سپتامبر سال ۳۶۳ میلادی، ۶۹ روز پس از مرگ ژولیان امپراتور روم که با ۱۴ لژیون (لشکر رومی) به جنگ شاپور دوم (ذوالاکتاف) شاه ساسانی ایران شتافته بود، جانشین او "ژوویان" با صرفنظر کردن از متصرفات روم در آسیای صغیر و غرب فرات موافقت شاپور را به صلح به دست آورد تا بتواند باقیمانده لژیونرها را زنده به کشورشان بازگرداند. ژولیان برای تصرف تیسفون از فرات گذشته بود.
یکی از شرایط صلح این بود که ژوویان در عقب نشینی به ساحل مدیترانه به هر شهر که برسد باید به دست خود پرچم ایران را بر فراز شهر به اهتزاز درآورد، و او به این تعهد عمل کرد.
ژولیان ۲۶ ژوئن سال ۳۶۳ در جریان عقب نشینی از برابر ارتش توانمند ایران زخمی شده بود و اواخر همان شب از همین جراحت در گذشته بود. واحدهای ارتش ایران دست از تعقیب لژیونرها رومی برنداشتند و همین امر ژوویان را که پس از مرگ ژولیان، از سوی ژنرالهای رومی موقتا تا تصویب سنای روم جانشین ژولیان شده بود مجبور به دادن پیشنهاد صلح به شاپور دوم کرد. با این پیروزی درخشان، ایران بار دیگر بر روم برتری یافت.
پس از بازگشت ژوویان به "رم" ، با این که سنا بر امپراتور شدن او صحه گذارد نتوانست از سرزنش رومی ها خود را رهایی دهد و در چند مورد بر ضد او که باعث تحقیر روم شده بود شورش شد و بالاخره همین وضعیت سبب شد که یک سال پس از امضای قرارداد صلح با شاپور دوم، از فرط غصه دق کند . پس از مرگ ژوویان، سنای روم ژنرال والنتیان را به امپراتوری برگزید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید