سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

پیراهن مبل و صندلی


پیراهن مبل و صندلی
دوختن روکش تازه برای یک صندلی کهنه و قدیمی که حتی ممکن است رنگ چوب آن هم ریخته باشد، راه حل بسیار کم هزینه و خوبی است که سیمایی جدید به صندلی می دهد و ما را از خرید صندلی یا کاناپه ی نو بی نیاز می سازد. چنین طرحی برای اتاق نشیمن ، یا گوشه ای از اتاق خواب یک دختر نوجوان، ایده آل است.
چنانچه پیراهن را از جنس نایلون یا پارچه هایی که داخل آن ها پنبه ای و بیرون شان پلاستیکی است تهیه کنید، برای آراستن باغ یا تراس و فضای بیرونی منزل هم کاربردی عالی پیدا می کند. در صورتی که کفی صندلی مورد نظرتان سفت و سخت باشد، یا رویه ای نازک و بدون ابر داشته باشد، قرار دادن یک تکه ابر قالبی و سپس روکش کردن آن، نتیجه ی مطلوبی خواهد داشت.
● وسایل مورد نیاز:
▪ کاغذ الگو،
▪ پارچه ی نقش دار،
▪ پارچه ی متناسب با رنگ متضاد برای دوردوزی،
▪ نخ هم رنگ هر دو پارچه،
▪ وسایل دوخت و برش،
▪ چرخ خیاطی.
● مراحل اندازه گیری و برش:
کاغذ الگو را باید با توجه به اندازه های صندلی از ابعاد متفاوت، تهیه نمایید. در تصویر، بخش های مختلف صندلی مشخص، و از A تا E نامگذاری شده که لازم است اندازه گیری شوند. به این مقادیر بایستی از هر طرف ۳ تا ۵/۳ سانتی متر به منظور جای درز، بیفزایید.
در تصویر، نحوه ی چیدن قسمت های مختلف الگو بر روی پارچه را مشاهده می کنید. عرض پارچه ی نقش دار ۱۴۰ سانتی متر و طول آن در حدود یک متر و ده سانتی متر است. ۵۰ سانتی متر پارچه ی جداگانه با رنگ متضاد برای بخش های F و G لازم است. این مقدار پارچه برای روکش یک صندلی با پهنای تقریبی ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۹۰ سانتی متر، کافی و متناسب است.
توجه داشته باشید که بر روی هر بخش الگو همین حروف لاتین را بنویسید تا به هنگام برش و دوخت دچار سردرگمی نشوید. بر روی پارچه ی اصلی هم به وسیله ی صابون خیاطی حروف را قید کنید. بخش F مربوط به گره هاست . از پارچه ای به رنگ متفاوت بریده و تهیه می شود. شما باید ۸ تکه پارچه ی باریک و بلند که ابعاد آن ۱۰×۴۵ سانتی متر است، ببرید. بخش G نیز مربوط به تهیه ی نوار اریب است؛ همان طور که در تصویر مشخص شده، از پارچه نوارهایی به عرض ۵ سانتی متر به صورت مایل یا اریب می برید که به مصرف مغزی دوزی پیراهن صندلی می رسد.
● مراحل دوخت:
قسمت بالایی دو تکه ی A و B را مطابق هلال بالای صندلی خود، با احتساب جای درز برش بزنید. بخش جلو یعنی A را به وسط تکه ی D وصل کنید. سپس تکه ی C را از طرف روی هر دو پارچه، دور تا دور تکه ی A بدوزید و بعد آن را به همین ترتیب به بخش B نیز متصل نمایید.
برای تمیز شدن کار، در بخش هلالی به وسیله ی قیچی برش های کوچکی روی پارچه ایجاد کنید تا به هنگام دوخت پارچه ی روکش چین نخورد.
اکنون تکه ی E را که مربوط به بخش آویزان شده ی پشت روکش صندلی است، به قسمت هلالی بالایی که قبلاً آماده کرده بودید وصل کنید. در انتها، روکش نیمه آماده را روی صندلی بکشید و خیلی ساده جای نوارهای تزیینی را مشخص کرده، علامت بزنید. حالا زمانی است که باید دوخت نهایی را انجام دهید. توجه داشته باشید که در مراحل اولیه توسط کوک زدن به دردسر نیفتید و به راحتی بتوانید مشکل را برطرف کنید. لبه های کار را با دقت تو بگذارید و روی درز لبه ها نوار اریب بدوزید.
با گرده زدن نوارهای باریک به شکل پاپیون، پیراهن صندلی شما شکل می گیرد و به همین سادگی آماده می شود.

منبع : ایران آذین
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید