شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دستبافته ها


دستبافته ها
اسنادو مدارکی در دست است که نشان میدهد بعد از سفال که دارای قدمتی بسیار طولانی است دستبافی را باید جزو اولین صنایع بشری دانست. وسایلی که در غار کمربند بهشهر بدست آمده و منسوب به ۶۰۰۰۰ سال قبل از میلاد است حکایت از آن دارد که رشت پشم به طور ابتدایی در ان زمان متداول بوده است . یک میله ریسندگی مفرغی نیز که متعلق به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد است و در تپه حصاردامغان کشف شده دال بر وجود صنعت مذکور در آن دوره میباشد. انسانهای نخستین برای رفع احتیاجاتشان با الیاف گیاهی , پوشاک , زیرانداز و ابزار شکار تهیه می کردند.
آنها توانستند با تنیدن الیاف به شیوه های گوناگون بافتهای متنوعی بوجود اورند . آثار مکشوفه متعلق به زمانهای نزدیکتر بیانگر پیشرفت این صنعت میباشد و هم اکنون نیز در هر یک از روستاها و شهرهای کشور دستبافانی را میتوان یافت که به کمک وسایل ابتدایی به تولید انواع و اقسام منسوجات مصرفی اشتغال دارند . انسانهای دوره های بعد جهت جزایر استفاده بهتر از الیاف برای تهیه لباس , بافتن به وسیله میل را ابداع کردند . این نوع بافت اولین بار در جزایر اسکاندیناوی توسط سلتهای شمال اروپا آغاز شده و به دلیل سهولت و قابلیت این بافت به سرعت در همه دنیا منتشر شده و اینک رفته رفته با پیشرفت صنعت و اختراع ماشینهای بافندگی از رونق افتاده و به فراموشی سپرده میشود. بشر اولیه غار نشین , از الیاف نرم گیاهانی که روزانه با آن برخورد داشت و پوست حویاناتی که شکار میگردد به عنوان پوشش و همچنین زیر اندازاستفاده مینمود . او رفته رفته در طی قرنها با روش تنیدن الیاف گیاهی آشنا شد و با بهره گیری از پشم حیواناتی که آنها را اهلی کرده بود مبادرت به ساختن نوعی نمد کرد.
تا کنون باستان شناسان و متخصصین از بافت نخستین قالیچه ها و اینکه چه قومی در ابتدا مبادرت به این کار کرده اند اطلاعات صحیحی به دست نیاورده اند.کهنه ترین نمونه قالیچه بافته شده مشهور به پازیک است از عهد هخامنشی –سکایی که در سال ۱۹۴۸ میلادی به همت Rodenko باستان شناس شوروی از گورهای قوم ایرانی تبار سکایی در منطقه پازیک در جنوب جبال آلتایی کشف شده است . این فرش باستان که از برکت یخبندان سیبری دو هزار و چهار صد سال به سلامت برقرار مانده بود اکنون در موزه (ارمیتاژ ) لنینگراد نگهداری میشود.
منبع : تاپ ایران


همچنین مشاهده کنید