جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کاتالیست های زندگی بخش


کاتالیست های زندگی بخش
همه ما کم و بیش در مورد سیگار و مضرات آن شنیده ایم.اما اگر از دید یک شیمیست به سیگار نگاه کنیم مضرات بسیار بیشتری در آن پیدا می کنیم.شاید قابل باور نباشد ولی اثبات شده که در حدود ۴۰۰۰ نوع ترکیب در اثر دود کردن یک سیگار در محیط تشکیل می شود،که ۴۳ نوع آن بالقوه سرطان زا هستند.پس نباید فکر کرد که تنها فرد سیگاری است که ضرر می کند،بلکه این مصیبتها را به اطرافیان خودش هم هدیه می کند.طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی WHO در آغاز سال ۲۰۰۶ اعلام کرده نخستین دلیل مرگ بشر را استعمال دخانیات دانسته است.جالب توجه است که تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار در حدود ۱۰۰ برابر مرگ و میر های ناشی از حوادث طبیعی و تصادفات جاد ه ای اعلام شده ،که فوق العاده آمار وحشتناکی است.با وجود این همه شواهد تنها چیزی که می توان گفت این است که افراد سیگاری در واقع مرگ خود را که در بسته های زیبای قرمز برایشان پیچیده شده را آگاهانه و به قیمت گران سلامتی خود می خرند.
اما قسمت اصلی دود سیگار ، شامل مخلوطی از گازهای مختلف و ذرات معلق کوچک می باشد.به طور کلی این مخلوط را از لحاظ ماهیت به سه قسمت تقسیم می کنند : ۱-آب ۲-تارTar و ۳-نیکوتین
تار Tar خود شامل مخلوطی شلوغ از صدها ماده شیمیایی سمی است که خاصیت بارز سرطان زایی برخی از این ترکیبات نظیر (Nitrosamine,Benzopyrene ) کاملاً اثبات شده است.
نیکوتین(http://www.psychiatry.co.uk/nicotine): یک آلکالوئید است که دارای اثر اعتیاد آوری و آرام کننده گی است.این آلکالوئید در مغز جذب می شود و ثابت شده که آمونیاک جذب آنرا کاتالیز می کند.به همین منظور به سیگار ترکیبات مضر آمونیاک اضافه می کنند.
گازهای موجود در دود سیگار مانند: منواکسید کربن،اکسیدهای نیتروژن،سیانید هیدروژن،آمونیاک و دیگر مواد سمی موجود مثل:آکرولئین و فرمالدهید و ... در وجود حرارت بالای ۸۰۰ درجه سانتیگراد (دمای اشتعال سیگار) مانند یک راکتور شیمیایی مواد جدید و بسیار مضری را (معمولاً از طریق مکانیسم های رادیکالی) تولید می کنند٬ این ترکیبات بسیار محرک و فعال بوده و می توانند باعث تخریب بافتهای حساسی مثل ریه و کیسه های هوایی و تولید بیماریهایی نظیر برونشیت مزمن شوند.
همچنین ترکیبات منو اکسید کربن موجود پس از جذب در شش ها می توانند با هموگلوبین (نوعی پروتئین ناقل اکسیژن موجود در خون) در رقابت با اکسیژن، ترکیب شده و موجب کا هش انتقال ضروری اکسیژن به بافتهای مهم بدن و آسیبهای جدی به این قسمتها (به خصوص مغز و قلب) شوند.
در چند دهه اخیر تحقیقات گسترده ای توسط تیم های تحقیقاتی بزرگ شیمی در سراسر دنیا به منظور کاهش این اثرات بسیار مخرب انجام شده که نتایج این تحقیقات بسیار امیدوار کننده است.
مهمترین این تحقیقات مطالعه بر روی کاتالیست های معدنی به منظور حذف ترکیبات مضر موجود در دود سیگار بوده است:
برای مثال:حذف ترکیبات هیدروژن سیانید و هیدروژن سولفید (مقادیر خیلی کم) به وسیله کاتالیست فعال شده ای از (Pd (II و (Cu(II بر روی بستر آلومینا انجام شده است(http://www.freepatentsonline.com/۴۴۷۴۷۳۹.html)
تحقیق دیگری که در دانشگاه ویرجینیا صورت گرفته، حذف ترکیبات هیدروکربنی پلی آروماتیک (PAH) موجود سیگار، توسط فیلم نازک Pd (نانو کاتالیست دهیدروژناسیون) بوده است. (www.mrsec.virginia.edu/REU/poster_portrait.ppt )
از مهمترین تحقیقات انجام شده در این مورد می توان به تحقیقات بر روی فتو کاتالیست ها (مثل TiO۲ ,ZnO ) اشاره کرد.این نوع کاتالیست ها می توانند بسیاری از ترکیبات موجود در دود سیگار (مثل:آمونیاک ومنواکسید ها و نیتریدها و بسیاری از ترکیبات آرو ماتیک و...) را به خوبی تخریب کنند.
(http://www.asc-ltd.com.tw/tio۲.htm)
(http://www.b-tech-biochem.com.tw/en/?page۱=p۴)
http://www.dsp.pub.ro/leonardo/itc-incsee/Chapter%۲۰۲/Level%۲۰۱/SubChapter%۲۰۲.۲/SubChapter%۲۰۲.۲.htm
به نظر شما چرا با این همه نتایج بدست آمده هنوز در صنعت دخانیات از این نتایج استفاده نشده؟
پاسخ این سوءال ساده است.زیرا که برای این صنایع سلامتی شما در برابر سودشان از هیچ اهمیتی برخوردار نیست.
پس بیایید خود قدر این نعمت بزرگ الهی را بدانیم.
More Referances
Chemicals in Cigarettes
http://www۲.hn.psu.edu/programs/health/cig_chemicals.html
http://medicolegal.tripod.com/toxicchemicals.htm
http://tobaccodocuments.org/product_design/۲۰۲۸۶۶۰۷۱۸-۰۷۳۸.html
Review
http://www.ehealthmd.com/library/smoking/SMO_cigarettes.html
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید