پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نکاتی چند در مورد جوش صورت


نکاتی چند در مورد جوش صورت
شما هر قدر هم که زیبا باشید با پیدا شدن چند جوش چرکی روی صورتتان چهره نامناسبی پیدا می کنید . در اینجا شما را با چند راه حل هایی جهت جلوگیری از بروز جوش و راههای درمان آن آشنا می شوید .
▪ مواد جوش زا : مصرف خوراکی هایی چون آجیل , انواع سس ها ، ادویه ها ، غذاهای سرخ شده و چرب به ویژه چربی های اشباع شده ای حیوانی یا کره ، شکلات ، کاکائو ، دسرهای پر خامه و چرب وشیرین ، انواع بستنی ، گوشت قرمز ، قهوه زیاد ، چیپس ، تنقلات چرب و شور و تند باعث جوش زدن پوست می شود . البته بعضی از افراد به این مواد حساسیت ندارند ولی اکثرا به ویژه نوجوانانی که در سن بلوغ هستند بیشتر در معرض جوش زدن قرار دارند .
▪ علل دیگر بروز جوش چربی اضافه ی پوست اغلب باعث جوش زدن می شود . گاهی هم وجود یک نقطه ی عفونی در بدن منجر به جوش می شود . سلامت دندان و لوزه ها از موادی است که مورد توجه قرار می گیرد .
▪ نگرانی ها و عصبی بودن و هیجانات نیز از عوامل پیدایش جوش است .
▪ بی خوابی ، کم خوابی و بدخوابی نیز از دیگر علل موثر است .
▪ از مهمترین مسائل می توان به آرامش اعصاب ک یکی از عوامل سلامت پوست است اشاره کرد . شما به کمک ورزش می توانید به آرامش برسید . بنابراین اگر می خواهید پوست خوب و سالمی داشته باشید همیشه آرامش خودتان را حفظ کنید .
● کرم پاک کننده برای جوش های صورت :
شما می توانید با تهیه کرم زیر ، جوش صورتتان را بهبود بخشید .
▪ مواد لازم : ۲ پیمانه گلاب، ۲ قاشق غذا خوری رازیانه ، ۷ گرم آرد جو ، ۴ عدد سفیده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری لانولین و ۲ عدد سیب
سیب و رازیانه و آرد جو و گلاب را در ظرفی بریزید و روی بخار آب حرارت دهید ، سپس سفیده تخم مرغ راخوب بزنید ولانولین را به آن بیفزایید .
مواد را در صافی ریخته و فشار دهید و مایع به دست آمده را در یخچال نگهداری کنید . و هر بار قبل از استفاده پوست را چند دقیقه بخور دهید و سپس کرم را مدت نیم ساعت روی آن بگذارید و سپس آبکشی کرده و یک کرم مرطوب کننده ی فاقد چربی به پوست بزنید .
● پیاز و جوش صورت
پیاز و آب پیاز در حال جوش صورت بسیار موثر است . شما می توانید دو یا سه عدد پیاز متوسط را پوست کنده و خرد کنید و در کمی آب بپزید . طوری که کاملا پخته و نرم شود و آب آن به خوردش برود بعد پیاز پخته شده را درون یک تکه پارچه نخی نازک و تمیز بپیچید . و روی جوش ها بگذارید و پس از چند دقیقه پوست را بشویید و خشک کنید و از کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده نمایید .
● نکته : هیچ گاه ؛ با ناخن ها هیچ جوشی را فشار ندهید چرا که آلودگی های زیر ناخن شما عفونت را بیشتر می کند .حتی فشار دادن جوش بر سیاه وسر سفید باعث تبدیل شدن آنها به انواع چرکی آن می شود .
منبع : مرکز بهداشت و درمان کیش


همچنین مشاهده کنید