شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

عوارض خطرناک مصرف گوشت در طولانی مدت


عوارض خطرناک مصرف گوشت در طولانی مدت
مصرف هرچه کمتر چربی های اشباع، احتمال ابتلای شما را به بیماری ها کاهش می دهد.اگر تردید دارید که به یک گیاهخوار تبدیل شوید، باید بگویم که کار چندان ساده ای نیست.امـا اگـر به خـاطر فواید آن برای سلامتیتان باشد—مثل کم کردن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطانهای خاص- بـاز هـــم چندان حـق بـا شما نیست، چـــون پـــزشـکان و متخصصین تــغذیه عقیده دارند برای بهره بردن از سلامتی کامل الزاماً نباید گیاهخوار باشید.
دکتر باب لارنس مدیر آموزشگاه سلامت عمومی جان هاپکینز، اعتقاد دارد: "آیا فکر میکنید اگر مصرف گوشت روزانه مان را تا یک وعده در روز کاهش دهیم، سلامتیمان تضمین خواهد شد؟ تصور من این است که بله. اما واقعیت این است که از دیدگاه سلامت عمومی، اگر حتی مقدار بسیار کمی در مصرف چربی های اشباع خود را کاهش دهیم، تاثیر بسیار شگرفی در وضعیت سلامتیمان ایجاد خواهد شد."
در سال ۲۰۰۰، مصرف کلی گوشت، که شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی است، به ۱۹۵ پوند برای هر نفر—۵۷ پوند بالاتر از مصرف متوسط سالانه در دهه ی پنجاه—رسید. امریکایی ها جمعاً نسبت به دهه ی پنجاه ۷ پوند گوشت قرمز، ۴۶ پوند گوشت مرغ و ۴ پوند گوشت ماهی بیشتر استفاده کرده اند.
هدف این انجمن این است که به مردم کمک کند مصرف چربی اشباع خود را تا سال ۲۰۱۰ تا ۱۵ درصد پایین بیاورند، یعنی تقریباً یک روز در هفته از خوردن گوشت و لبنیات پرچرب پرهیز کنند.
طبق انجمن قلب امریکا، خوردن غذاهایی که حای مقدار زیادی چربی اشباع هستند، باعث بالا بردن کلسترول و درنتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته میشود.
لارنس سالهاست که به دنبال این فرضیه است. اما هنوز هم در میهمانی ها اگر غذا گوشتی باشد، می خورد ولی در عین حال همیشه گوشت ماهی و پاستا را ترجیح می دهد.
او میگوید، "حرف من این نیست که مردم به گیاهخواری رو بیاورند، حرف من این است که هفته را که شروع می کنند با خودشان بگویند که چون آخر هفته را کمی پرخوری کرده اند بهتر است رژیم غذاییشان را کمی اصلاح کنند و کمی هم نگران سلامتیشان باشند."
تحقیقات فواید بسیار بیشتری را برای کنترل میزان مصرف گوشت به اثبات رسانده است. پختن انواع خاص گوشت در دمای بالا ممکن است باعث تولید مواد شیمیایی شود که در حیوانات سرطانزا شناخته شده و ممکن است در انسانها نیز سرطانزا باشد. تحقیقات دیگر نشان داده است که خوردن گوشت هایی که خوب پخته شده اند، سرخ شده اند، یا کباب شده اند، باعث بالا بردن خطر ابتلا به سرطان سینه و کولورکتوم خواهد شد.
● چطور مصرف خود را کم کنیم
اگر به فکر کم کردن مصرف گوشت خود هستید، بهتر است با کنترل مقدار و اندازه ی خوراک خود شروع کنید.
دکتر اَمی جمیسون عضو انجمن رژیم غذایی و مدیر بخش سلامتی کلینیک کلیولند اعتقاد دارد که اکثر مردم نمی دانند که بدن قادر به ذخیره ی پروتئین نیست. اگر شما بیش از حد مورد نیاز خود پروتئین مصرف کنید، مجبور خواهید بود که آنرا از طریق ادرار دفع کرده و فشار اضافی را نیز بر کلیه ها برای متابولیسم کردن آن وارد کنید.
دکتر جمیسون پیشنهاد می کند که گوشت را به ۳ یا ۴ اونس در هر وعده محدود کنید. ممکن است در اول کار کمی برایتان دشوار باشد، اما سعی کنید این تغییر را به صورت تدریجی در خود ایجاد کنید. هدفتان این باشد که مصرف گوشت خود را به یک چهارم بشقاب غذایتان تقلیل دهید. یک چهارم دیگر را با حبوبات و نیم دیگر آن را با سبزیجات پر کنید.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید