جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت تغذیه در ماه رمضان


اهمیت تغذیه در ماه رمضان
همزمان با حلول ماه مبارک رمضان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعیه نکات تغذیه‌ای را در این ماه اعلام و هموطنان را به رعایت این نکات دعوت کرد.
در این اطلاعیه آمده است:
▪ در ماه رمضان به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب‌پز، بخارپز و کبابی استفاده کنید.
▪ همچنین بر ضرورت استفاده از پنج گروه اصلی غذایی (نان و غلات+ میوه‌ها+ سبزی‌ها+ گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ+ شیر و لبنیات) تأکید فراوان شده است.
▪ افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه نیستند، ملزم به استفاده از سه وعده غذایی هستند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است، البته مصرف غذا در دو وعده(سحری و افطار) نیز اشکالی ندارد. بهتر است غذای مصرفی در سحر، ویژگی وعده ناهار در سایر ایام سال را داشته باشد.
▪ مصرف شیر گرم و فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.
▪ همچنین استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن و مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املا‌ح فرد روزه دار می شود .
▪ استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند، برای دستگاه گوارش‌ بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.
▪ مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، زیرا با تحریک ترشح انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شود .
▪ همچنین مصرف مواد غذایی حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلا‌ت در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود .
▪ برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب نوشیده شود.
▪ افطار خود را با کمی آب گرم و یا چای آغاز کرده و پس از آن می توان از خرما یا کشمش استفاده کنند، زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود.
▪ مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است.
▪ به جای مصرف انواع شیرینی ها مانند زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی ویتامین ها و املا‌ح هستند، از مواد غذایی طبیعی‌شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود.
▪ مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلا‌ل در هضم مواد غذایی می‌شود. همچنین مصرف مقدار زیاد آب پس از صرف سحری نیز توصیه نمی شود.
▪ از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای‌ساده مانند قند و شکر پرهیز شود.
▪ از نوشیدن بیش از حد چای در وعده سحری اجتناب شود، زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی بدن می شود.
▪ از مصرف تنقلا‌ت زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز شود.این مواد موجب می شود به هنگام سحر به دلیل پر بودن معده میل به غذا کاهش پیدا کند.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید