سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آزمایش و تست سینه ها


آزمایش و تست سینه ها
بزرگ شدن سینه ها در دختران معمولاً یکی از علائم رسیدن به بلوغ محسوب میشود. معمولاً این اتفاق قبل از اولین عادات ماهیانه رخ می دهد. طی دوران بلوغ، تغییرات منظمی در سینه همه دختران ایجاد می شود. با بزرگتر شدن و رشد یافتن، فرد برآمدگی ها و تغییرات دیگری را در سینه خود احساس خواهد کرد، و در طی عادت ماهیانه، سینه ها حساس تر از حالت عادی می شوند. اکثر این تغییرات، تا حدودی طبیعی است. اگر خانم ها خودشان مداوم سینه هایشان را مورد آزمایش قرار دهند، بیشتر به این تغییران عادت می کنند. زمانیکه خوب با چگونگی سینه ها آشنا شدند، راحت تر می توانند موارد غیرطبیعی و مشکلات را تشخیص دهند.
● نیاز به آزمایش سینه برای چیست؟
اگر سالانه برای چک آپ کامل نزد پزشک می روید، او سینه های شما را نیز بررسی خواهد کرد تا از سلامت آنها آگاهی یابد. پزشک احتمالاً به شما نشان خواهد داد که چطور خودتان نیز بوطر مداوم آزمایش سینه را انجام دهید تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل سریعاً نزد پزشک بروید.
این آزمـایشات شخصـی بـه خـانم ها کمک می کند تا بتوانند وجود کیست ها یا هرگونه مشکل خوش خیم (غیر سرطانی) را در خود تشخیص دهند. خانم ها حتی می توانند سرطان را نـیـز از طریق این آزمایشات تشخیص دهند ، البته این مشکل در نـوجـوانـان و جـوانـان بـه نـدرت دیـده می شـود. انـجـام این
آزمایشـات بسـیــار ساده است و چند دقیقه بیشتر وقت نمی گـیرد. با اینکه در ابتدا ممکن است کمی برایتان عجیب باشد، اما از این طریق قادر خواهید بود سلامت سینه هایتان را خود تشخیص دهید.
● نحوه ی انجام آزمایش
آزمایش سینه ها هر یک ماه یکبار به نظر کافی است و خوب است که این آزمایش در یک زمان مشخص از ماه صورت گیرد چون سینه ها در چرخه ی قاعدگی دستخوش تغییر می شوند. بهترین زمان برای انجام این آزمایش یک هفته پس از شروع عادت ماهیانه است.
این آزمایش دو قســمت دارد: ظاهر سینه ها و چگونگی آنها بـا لـمس کـردن. قســمت ظاهری آنـها سـاده اسـت. قـبـل از لبـاس پـوشـیدن، جـلوی آیـنـه بایستید و دست ها را در کنار بدن قرار دهـید. به دقت به سینه هایتان نگاه کنید. ببینید آیا چیز غیرعادی در آنـها مشاهده می کنید یا خیر، مثلاً در نوک سیـنـه ها یـا گـود رفتگی یا تغییر خاصی روی پوست آن. بعد از زوایای مختلف به سیـنـه هایتان نگاه کنید. طرز قرار گرفتن
دست هـا را تـغـیـیر دهــید، کنار نگاه دارید، بالا ببرید، یا روی رانهایتان بگذارید. و خوب به حالت سینه ها دقت کنید.
قسمت بعدی چگونگی سینه ها از طریق لمس کردن است. در دست گرفتن سینه ممکن است در ابتدا کمی برایتان غیر عـادی باشد. بعضی دختر خـانم ها حتی ممکن است از این کـار احسـاس خـجـالت کنـنـد. امـا هـیـچ دلـیـل بـرای خجالت کشـیدن نیـست. بــرای اطمینان از سلامتیتان باید این کار را انجام دهید.
برخی خانم ها فکر میکنند این قسمت از آزمایش سینه را بهتر است زمانیکه در حمام هستند انجام دهند. راه درستی است چون نه تنها احساس راحتی بیشتری خواهید داشت، بلکه کف و صابون کمک می کند تا بهتر بتوانید دست هایتان را روی سینه ها حرکت دهید. هر کدام از سینه هایتان را جداگانه بررسی کنید. اگر کار را با سینه ی راست شروع می کنید، دست راستتان را بلند کرده و پشت سرتان قرار دهید و از دست چپ برای بررسی سینه استفاده کنید.
یکی از راه های آزمایش سینه این است که سینه را مثل یک دایره فرض کنید. انگشتانتان را به حالت مارپیچی از بیرون این دایره به سمت داخل حرکت دهید و تدریجاً به سمت نوک سینه ها نزدیک شوید. ببینید چه تغییر غیرعادی در سینه ها نسبت به آزمایش دفعه قبل مشاهده می کنید. از میزان فشار متفاوت استفاده کنید، آرام، متوسط و سخت. اینکار کمک می کند تا بتوانید لایه های مختلف بافت درون سینه را خوب بررسی کنید. با فشار کم شروع کنید، فشار را بیشتر کرده تا حد متوسط پیش روید، و با فشار سخت تر برای بررسی درونی ترین لایه ها، کار را تمام کنید. پس از اتمام، دست چپ را پشت سر قرار داده و با دست راست به همین منوال آزمایش سینه چپ را انجام دهید.
ایـن آزمـایش را مـی توانید هنگام دراز کشیدن روی تخت نیز انـجام دهـیـد. از همان روش بالا، ( یـعنی بـلنـد کردن دسـت مـوافق و استـفـاده از دسـت مخالف برای آزمایش سینه ها) استـفاده کنید. بهتر است حین آزمایش دست خود را از روی سـیـنه بـلنـد نکنید تا حتی یک نقطه از سینه جا نماند. باید زیـر بـغلتان را نیز برای وجود هرگونه برآمدگی یا توده آزمایش کنید.
هنگام آزمایش سینه ممکن است دستتان به توده ها و برآمدگی هایی برخورد کند. این مسئله ای طبیعی است. مثل سایر چیزها، سینه ها نیز در افراد مختلف متفاوت هستند. سینه برخی دختران بزرگ و برخی دیگر کوچکند. برای بعضی کاملاً متقارن و برای بعضی دیگر متفاوت از همند. اکثر قریب به اتفاق خانم های جوان سینه های سالمی دارند، مهم نیست سینه هایشان چه فرمی داشته باشد یا چه برآمدگی هایی در آنها احساس شود. اما اگر واقعاً نگران سلامت سینه هایتان هستید، اجازه دهید پزشکتان نیز آزمایش سینه را برایتان انجام دهد.
● علائم هشدار دهنده
اگر توده ای غیرطبیعی در سینه تان مشاهده کردید، وحشت نکنید چون سرطان سینه در نوجوانان امری بسیار نادر است. در واقع این برآمدگی ها و توده بیشتر به رشد سینه ها مربوط می شود. عوامل دیگر آن می تواند توده های غیرسرطانی مثل “فیبروآدنوما” یا کیست های کوچک باشد که اندازه شان برحسب چرخه قاعدگی در دختران متفاوت است. این تغییرات فیبروکیستی سینه متداول هستند و در نیمی از خانم ها اتفاق می افتند. این کیست ها به چرخه طبیعی هورمون های مربوط به قاعدگی مرتبط است و در زمان شروع عادت ماهیانه تشدید می شوند. اگر شما نیز با چنین توده هایی در زمان آزمایش سینه برخورد داشته اید، به پزشک خود مراجعه کنید.
عفونت و بیماری نیز ممکن است باعث پیدایش این کیست ها یا آسیب رسیدن به سینه ها شود.
درصورت مشاهده ی هر کدام از این مشکلات در خود به پزشک مراجعه کنید:
▪ برآمدگی، توده یا هر تغییر جدیدی که نگرانتان کرده است.
▪ قرمز شدن، داغ شدن یا ورم کردن سینه ها.
▪ ترشح آب یا هر مایع خونی از سینه ها.
▪ توده یا برآمدگی در زیربغل.
هدف این آزمایشات آشنا کردن شما با حالت و چگونگی سینه هایتان است تا درصورت بروز هرگونه عامل غیرعادی به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد هرچه درمورد بدنتان بیشتر آگاهی پیدا کنید، سلامت تر خواهید بود .
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید