پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۱۸ سپتامبر ــ تصمیم تزار به تصرف قلمرو ایران در قفقاز


۲۷ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۱۸ سپتامبر ــ تصمیم تزار به تصرف قلمرو ایران در قفقاز
الکساندر یکم تزار روسیه، در دومین سال سلطنت خود به فکر جهانگشایی در جنوب و شرق آن کشور افتاد و در جلسه ۱۸ سپتامبر سال ۱۸۰۲ ژنرالهای خود، موضوع را مطرح ساخت. در مرحله نخست، هدف تزار تصرف گرجستان و قسمت های دیگری از قفقاز و نیز همه آلاسکا و غرب کانادای امروز و شمال غربی ایالات متحده بود. در این جلسه، تزار علاقه مندی زیادی به پیشروی در مرکز اروپا نشان نداد. در اروپای مرکزی، الکساندر یکم گاهی با ناپلئون در حالت جنگ و زمانی در وضعیت صلح بود. الکساندر یکم ۲۳ مارس سال ۱۸۰۱ پس از قتل پدرش «پل»، تزار روسیه شده بود.
در اجرای تصمیم ۱۸ سپتامبر ۱۸۰۲ تزار، ژنرال «سی سیانوف» شهر تفلیس را که در قلمرو ایران بود تصرف کرد و چندی بعد پیشروی خود را به سوی جنوب دنبال کرد که منجر به آغاز جنگ اول ایران و روسیه در سال بعد شد. سی سیانوف سپس به خواست ایران، با طرح نقشه ای کشته شد که ژنرالهای بعدی موفق شدند هدفهای تزار را تامین کنند و سرانجام در سال ۱۸۲۸ مرز جنوبی امپراتوری روسیه در غرب دریای مازندران، رود ارس تعیین شد.
دو جنگ معروف روسیه با ایران در زمان پادشاهی فتحعلیشاه قاجار روی داده بودند. این پادشاه مغول تبار و دولت او به سبب بی اطلاعی از اوضاع و تحولات جهان و نداشتن مهارت در دیپلماسی تازه، دستاویز قدرت های اروپایی (انگلستان، فرانسه و روسیه) شده بودند. به علاوه، شخص فتحعلیشاه ذاتا مردی خسیس بود و این خصلت او وسیعا به زیان وطن ما تمام شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید