جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چاقی Obesity


چاقی Obesity
● علائم :
بیست درصد بیشتر از متوسط و زن نسبت به قد و سن - چینهای چربی در اطراف ران‌ها، سینه‌ها، قسمت بالای بازو و چانه - تنگی نفس به هنگام فعالیت
زمانی به یک کودک چاق می‌گوئیم که وزن وی ۲۰ درصد بیشتر از متوسط قد و سن او باشد. اما چنانچه کودک دارای شکم برآمده و یا صورتی با گونه‌های گرد و گوشت‌آلود باشد چاق محسوب نمی‌شود زیرا این صفات در اکتر کودکان کمتر از پنج سال وجود دارد. برای آنکه چاقی غیرطبیعی را به آسانی تشخیص دهید به بالای بازوها و ران‌های کودک خود نگاه کنید. اگر چینهای چربی را مشاهده کردید کودک شما احتمالاً مشکل اضافه وزن دارد.
چاقی غیرطبیعی در اطفال و کودکان کمتر به زمینه ارثی یا بیماری هورمونی مربوط است. بلکه عموماً از عادات غذایی بد مخصوصاً زیاد غذا دادن به بچه از سوی والدین ناشی میشود، و اینکه پدر و مادر اطفال چاق بندرت متوجه مشکل اضافه وزن کودک خود می‌شوند ناشی از همین مطلب است.
● آیا خطرناک است؟
چاقی بیش از حد در کودکان خطرناک است. یکی از مشکلات اینست که کودک بخاطر مسخره شدن از سوی همبازی‌هایش دچار ناراحتی روحی میشود. مهمتر اینکه کودکان چاق در آینده به بزرگهای چاق تبدیل میشوند واین افراد بیشتر از سایرین در معرض بیماریهای قلبی، فشارخون بالا و بیماریهای مفصلی قرار می‌گیرند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
کودک خود را وزن کنید. سپس برای آنکه او را نسبت به سن وی تشخیص دهید از نمودارهای صفحه ۴۸۶ کمک بگیرید.
اطراف بالای بازو و ران‌های کودکتان را از نظر چینهای چربی نگاه کنید و ببینید آیا پستانهای وی بیشتر از حد رشد یافته‌اند.
به رژیم غذایی وی توجه کنید. آیا غذاهای پرکالری از قبیل نوشیدنیهای شیرین، آرد سفید و مواد قندی به وی می‌دهید.کودک خود را با همبازیهایش مقایسه کنید. آیا نسبت به آنها فعالیت جسمانی دارد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر فکر می‌کنید کودکتان مشکل اضافه وزن دارد با دکتر مشورت کنید. چنانچه خود شما دچار اضافه وزن هستید ممکن است وزن کودک خود را طبیعی بدانید اما دکتر این مسئله را برای شما روشن خواهد ساخت.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر کودک شما را معاینه خواهد کرد. اگر در برخی موارد، اضافه وزن مربوط به مسائل هورمونی و غددی باشد شما را نزد متخصص غدد داخلی برای بررسی بیشتر خواهد فرستاد.
اگر بیماری بخصوص تشخیص داده نشود، به شما توصیه‌های غذایی می‌دهد و از شما می‌خواهد تا کودک خود را وادار به صرف انرژی و فعالیت بیشتر کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
ببینید آیا اضافه وزن یک مشکل خانوادگی است. اگر تغییراتی را برای غذای کودک در نظر گرفته‌اید خود نیز از آن یا برنامه‌های مشابه آن پیروی کنید. و نحوه سالم غذاخوردن را بیاموزید.
برای کاهش دادن وزن کودک خود، وی را تحت فشار رژیم غذایی مخصوص قرار ندهید. بلکه تغذیه وی را با افزودن غذاهایی که حاوی فیبرهای غذایی هستند مانند: میوه‌های تازه و سبزیجات تغییر دهید. آرد سفید و سبوس گرفته و شکر تصفیه شده را از پخت و پز حذف کنید و از دادن کیک، بیسکویت، نوشیدنیهای شیرین و شیرینی‌جات خودداری کنید.
غذاها را تا حد امکان سرخ نکنید بلکه آنها را کباب کنید و یا بپزید. چربی گوشتها را قبل از پختن بگیرید.
غذاها را با مقدار صحیحی شیر خشک توأم کنید.
به کودک، نان سوخاری یا بیسکویت ندهید زیرا هر دو مواد قندی فراوان دارند بجایش میتوانید به وی سیب بدهید.
آب میوه تازه را با آب رقیق کنید و از دادن نوشابه‌های گازدار خودداری کنید.
کودک خود را به فعالیت وادار کنید. تنها او را به یک اسباب‌ابزی دستی یا صندلی متحرک محدود ننمائید بگذارید با خزیدن و راه رفتن، انرژی خود را کاملاً مصرف کند. با او بازیهای پرتحریک انجام دهید.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید