جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مو (ریزش) Hair loss


● علائم :
کمتر اتفاق می‌افتد که کودکان موهای سرشان را از دست بدهند اما در نوزادان اولین موهای کرکی غالباً بعد از تولد می‌ریزند و رشد بعدی ممکن است طول بکشد بنابراین کودک شما ممکن است تا چند ماه طاس بنظر برسد همچنین شیرخواران از طریق سائیدن موهای پشت سرشان با بالش دچار ریزش مو می‌شوند در نتیجه محلهای سفید و بی‌مو در پشت سر آنها دیده میشود این امر بخاطر آن است که موهای طفل هنوز بطور محکم در داخل پوست جاگرفته است و با کمی اصطکاک دچار ریزش میشود.
شایعترین علت ریزش مو در کودکان بزرگتر عفونت قارچی پوست سر موسوم به کچلی است در این حالت لکه‌های حلقه‌ایی بدون مو و بسیار خارش دار و به رنگ صورتی یا خاکستری که در آن پوسته‌هایی نیز مشاهده میشود بجود می‌اید از دیگر علتهای بی‌موئی در کودکان موخوره یا Alopecia areata میباشد در این عارضه لکه‌های گرد و بی مو ناگهان ظاهر میشوند و ظرف چند ماه موهای نازک سفید از آن سر در می‌اورند و سپس موهای طبیعی می‌رویند برخی از کودکان بخاطر تیکهای عصبی یا خلق و خوهای مخصوص، مجبور به کشیدن، تاب دادن و شکستن موهایشان میشوند. این بیماری که تریکوتیلومانیا یا وسواس کندن مو نامیده میشود اغلب زمانیکه کودک بر روی چیزی متمرکز میشود بدتر میشود.
● آیا خطرناک است؟
از دست دادن مو معمولاً خطرناک نیست و هر چند کودک نسبت به آن نگران باشد اما بالاخره رشد موها دوباره آغاز خواهد شد.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) هرگونه لکه‌ای روی پوست سر کودک را بررسی کنید. اگر پوست به شکل خاکستری یا صورتی و پوسته پوسته باشد نشانگر کچلی است در غیر این صورت ممکن است کودک
شما دچار موخوره (آلوپسی آرئاتا) شده باشد.
۲) توجه کنید آیا کودکتان به تیکهای عصبی کشیدن یا تاب دادن موهایش هنگام تمرکز دچار است.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر به کچلی مشکوک هستید هر چه زودتر با دکتر تماس بگیرید زیرا مسری است البته بوسیله دارو براحتی درمان میشود و اگر درباره علت لکهای بی ‌مویی بر سر کودک و یا وجود تیک نگران هستید هر چه زودتر به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر به درمان علت اصلی بیماری خواهد پرداخت اگر کودکتان کچلی داشته باشد یک پماد ضد قارچ برای پوست و قرص برای پوست سر تجویز می‌کند.
اگر علت آن موخوره یا آلوپسی آرئاتا باشد به شما می‌گوید که هیچ درمانی ندارد و این عارضه موقتی است.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اگر کودک دچار کچلی است تا زمان بهبود یافتن وی را از رفتن به مدرسه باز دارید.
اگر کودک از کچلی ناراحت است کلاهی برای او تهیه کنید. از نظر رشد مجدد مو همواره و بطور منظم کودکتان را معاینه کنید و کاری کنید که خود را نبازد.
نسبت به واقعه خونسرد باشید با آن مانند یک بیماری معمولی برخورد کنید. معلم کودک را از قضیه مطلع می‌سازید تا از مورد تمسخر قرار گرفتن وی توسط همکلاسیهایش جلوگیری کند.
اگر کودک موهایش را زیاد دستکاری می‌کند کاری نکنید متوجه ناراحتی شما از این بابت شود. خیلی ارام و بموقع او را از این عمل منصرف کنید و حتماً‌ از خستگی بیش از حد یا اضطراب او جلوگیری کنید تا تیکهای وی بدتر نشود.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید