جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لکنت زبان Stammering


لکنت زبان یک اختلال تکلمی است که در آن توالی کلمات، زمانیکه کودک برای شروع هر کلمه تقلا می‌کند، بهم می‌ریزد برای کودکی که در حال فراگیری صبحت کردن است کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد که هنگام هیجان، سیلی از افکار به وی هجوم آورند و او نتواند آنها را بدرستی ادا کند تقریباً تمام کودکان تا سن مدرسه از این مراحل تکلمی سخت عبور می‌کنند. اگر لکنت زبان بعد از این سن همچنان ادامه یابد تقریباً در تمامی موارد یک مشکل هیجانی زمینه‌ای مانند ترس، اضطراب یا فشار روانی وجود دارد که معمولاً عامل ایجاد آن والدین هستند لکنت زبان می‌تواند سابقه فامیلی نیز داشته باشد.
● آیا خطرناک است؟
لکنت زبان خطری ندارد اگر چه ممکن است نتوان آنرا درمان قطعی نمود ولی حداقل می‌توان آنرا کنترل کرد. اما توجه بی جهت و بیش از اندازه به لکنت زبان می‌تواند کودک را نسبت به آن حساس کرده و مشکل را بدتر کند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱)اصرار نکنید کلمه‌ای را که نمی‌تواند ادا کند حتماً بگوید برای آنکه بتواند خود را نشان دهد فرصت کافی به او بدهید.

۲) ببینید آیا کودکتان از نظر اضطراب یا فشار روانی مشکلی دارد در این صورت سعی کنید آنها را برطرف کنید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر کودک شما آشکارا بر اثر لکنت زبان دچار پریشانی خاطر و ناراحتی شده است و باعث
میشود بهنگام صحبت کردن بخود فشار بیاورد و برای آنکه لبها و زبان و صورت خود را به شکل خاصی در نیاورد هر چه زودتر به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر شما را مطمئن می‌سازد که لکنت زبان بزودی برطرف خواهد شد.
ممکن است کودکتان را به یک متخصص گفتار درمانی معرفی کند اگر درمان بموقع آغاز شود شانس بسیار خوبی برای از میان رفتن لکنت زبان بطور کامل وجود دارد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
کودک برای حفظ اعتماد به نفس به کمک شما احتیاج دارد هرگز او را مسخره نکنید و یا توجهش را به این عیب برنیانگیزید هنگام صحبت کردن با او صمیمی و معمولی باشید و هرگز ناراحتی خود را بروز ندهید.
اگر کودک شما در سنی است که می‌تواند بفهمد درباره میزان موفقیت درمان با او صحبت کنید از او بپرسید که آیا مایل است در این زمینه کمکهای مخصوص آنرا دریافت کند؟ پاسخ او را بسنجید شاید او با همین لکنت زبان هم خوب زندگی می‌کند.
وقتی کودک حرف می‌زند، آنرا قطع نکنید و یا داخل صحبت او نشوید در صورتیکه خودش در مورد کلمه‌ای کمک خواست در آن مورد همکاری کنید.
به کودک پیشنهاد کنید تا با آهنگ صحبت کند و یا به آرامی بر جملات خود آهنگی اضافه کند زیرا آنهایی که لکنت زبان دارند بسیار جالب است که هنگام آواز خواندن یا بازخوانی شعر دچار لکنت نمی‌شوند.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید