جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۲۱ سپتامبر ــ پاداش خیانت: سرلشکر احمد نخجوان وزیر جنگ شد!


۲۱ سپتامبر سال ۱۹۴۱ (۳۰ شهریور ۱۳۲۰) محمدعلی فروغی - برپایه یک سنت پارلمانی - وزیران خود را به مجلس معرفی کرد. سرلشکر احمد نخجوان به عنوان وزیر جنگ این کابینه انتخاب شده بود. پیش از کناره گیری رضا شاه قرار بود سرلشکر نخجوان به جرم خیانت به کشور در دادگاه حرب محاکمه و اعدام شود. وی به عنوان کفیل وزارت جنگ در روزی که قرار بود برای دفاع از کشور، سربازان احتیاط را هم احضار کند به اتفاق سرتیپ علی ریاضی رئیس اطلاعات ارتش دستور مرخص کردن سربازان موجود در پادگانها را صادر کرده بود. رضا شاه پس از آگاه شدن از این عمل، وی و افسرانی را که در این کار مشارکت داشتند کتک زده بود و پس از کندن پاگونهایشان به زندان فرستاده بود تا محاکمه صحرایی و اعدام شوند. رضا شاه در برابر مقامات کشوری و لشکری این افسران را خائن به وطن خوانده بود.
محمد رضا پهلوی، شاه تازه و قابل قبول دولتهای اشغال کننده ایران، بر انتصاب نخجوان به عنوان وزیر جنگ صحه گذارده بود!. سرتیپ ریاضی هم نخست به معاونت ستاد ارتش و سپس معاونت وزارت جنگ (معاون نخجوان) منصوب شد!. به این ترتیب، هر دو ژنرال پاداش مرخص کردن سربازان و بی دفاع ساختن وطن را گرفتند.
در همین روز رضا شاه با خانواده اش از اصفهان از طریق یزد و کرمان عازم بندرعباس شد تا به عنوان زندانی انگلستان از کشور تبعید شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید