سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کودکان و آداب و رسوم خانوادگی


کودکان و آداب و رسوم خانوادگی
رعایت آداب و رسوم‌های خانوادگی موجب تقویت حس هویت‌یابی، امنیت عاطفی و رضایت از خویشتن می‌شود.
خانواده‌هائی که به انجام این‌گونه مراسم‌ها و آئین‌های خود پای‌بند می‌باشند، حس وابستگی عاطفی بیشتری نسبت به اعضاء خود دارند. برای مثال، جشن‌ها، عیدها و گردهمائی‌های سنتی خانواده‌ها موجب گسترش روابط، شریک شدن در غم‌ها و شادی‌های هم، تقویت ارزش‌های مثبت خانوادگی، حفظ خاطرات و تحکیم روابط بین نسل‌های آینده می‌شود.
● شیوه‌های مؤثر برای حفظ آداب و رسوم خانوادگی
۱) هنگام صرف غذا و یا خوابیدن، دست کودک را در دست بگیرید و دربارهٔ فرد و یا موضوعی که می‌خواهید کودک در آن‌باره چیزی بداند، صحبت کنید. این کار را همه روزه، یا در روزهای به‌خصوصی که خود می‌دانید، انجام دهید.
۲) کتاب، مجله و یا مقاله‌ای از روزنامه که دربارهٔ آداب جشن گرفتن و آئین‌های خاص خانوادگی است، تهیه کنید و آن را به‌تدریج برای فرزندان بخوانید.
۳) از جشن‌ها و مراسم‌هائی که اعضاء خانواده دور هم جمع هستند، عکس یا فیلم بگیرید. این کار موجب تجدید خاطرات خانوادگی و تحکیم روابط گروهی می‌شود.
۴) عکس‌های دسته جمعی خانواده را قاب کنید و در معرض دید قرار دهید.
۵) فیلم‌ها و برنامه‌هائی از تلویزیون ببینید که موجب تقویت ارزش‌های خانوادگی شود.
۶) یک روز در هفته و یا یک روز در ماه را به ملاقات‌های خانوادگی اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید با هم به پارک، سینما، کوه و ... بروید و از دور هم بودن استفاده کنید.
۷) در انجام کارهای خانگی از مشارکت و همکاری کودکان استفاده کنید. کارهائی مثل، کیک پختن، رسیدگی به گل‌ها و باغچه، مرتب کردن کمدها و ...
۸) مراسم گوناگون خانوادگی، مثل: تولدها، جشن پایان سال تحصیلی، و ... را جشن بگیرید.
۹) با یکدیگر کاردستی بسازید و روز تولد آشنایانتان به آنها هدیه بدهید. این کار موجب توجه کودکان نسبت به ویژگی‌های فردی اطرافیانش می‌باشد
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید