جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چگونه کودکان خوشحال و شادی داشته باشیم؟


چگونه کودکان خوشحال و شادی داشته باشیم؟
همهٔ والدین دوست دارند که کودکان شاد و بانشاطی داشته باشند. کودکانی با روحیهٔ بالا و خلق مناسب و دائم از خود این سئوال را می‌پرسند: آیا کودکم خوشحال است؟ یا چرا کودکم غمگین است؟ و هزاران سئوال دیگری که هر والدینی از خود بارها و بارها می‌پرسد.اولین سئوالی که پیش می‌آید این است که چه چیزی بچه را شاد و یا هیجان‌زده می‌کند.
متخصصین رشد کودک بر این باورند که شادی و خوشحالی چیزی نیست که والدین به کودک خود بدهند. مثل یک شیء و یا او را وادار به شاد بودن کنند گاهی اوقات کودکان ناراحت، غمگین و خسته به‌نظر می‌رسند. نباید نگران بود. این امر طبیعی است. اما اگر استمرار داشته باشد، مطمئناً مشکلی وجود دارد. بنابراین روان‌شناسان معتقدند که بهترین شادی زمانی است که درونی باشد نه بیرونی. نباید تصور کرد که فعالیت بیش از حد یا هر نوع فعالیت اضافی دلیل بر شاد بودن اوست. خبر خوب این است که نیازی به نگرانی در مورد شادی کودکان وجود ندارد هر والدینی با صبر، حوصله و انعطاف بیشتر می‌تواند زندگی شادی را برای کودک خود فراهم آورد. نشانه‌ەای صورت او را یاد بگیرید. کودک وقتی غمگین است یا خوشحال به خوبی با چهرهٔ خود این حالات را نشان می‌دهد. صورت او بهترین علامت برای نشان دادن حالات است. علائم یک کودک غمگین واضح است، کناره‌گیری می‌کند، آرام است، خیلی غذا نمی‌خورد، با کودکان دیگر ارتباط برقرار نمی‌کند، بازی نمی‌کند، سئوال نمی‌پرسد، نمی‌خندد و زیاد صحبت نمی‌کند. بنابراین مراقب هرگونه تغییر در رفتار او باشید. به محض دیدن چنین حالاتی در پی شاد کردن او بربیائید.
بعضی از راه‌هائی که می‌توان پیشنهاد کرد چنین است:
▪ اتاق شادی: منظور از اتاق شادی، ساختن اتاق مخصوص برای شاد بودن نیست. اتاق خود کودک باید محلی شاد برای او باشد. کودک از رفتن به اتاق خود نباید امتناع کند. به اتاق او بروید و با او شروع به بازی‌های خوب کنید. اگر با کودک خود شاد باشید او نیز شادی را به شما نشان می‌دهد. بازی علاوه بر یاد دادن مهارت‌های ضروری، لذت را برای کودک به همراه می‌آورد. اتاق کودک نباید محلی آرام، فقط برای استراحت او باشد. بازی به معنی بازی‌های سازمان‌یافته، ورزش‌های منظم و یا فعالیت‌ از قبل ترتیب داده شده نیست. بازی‌های معمولی بدون ابزارهای سنگین و گران‌قیمت، اما اشد، کودکان را خوش خلق بار خواهد آورد.
▪ کمک به بالا بردن استعدادهای کودک: انسان‌های شاد اغلب کسانی هستند که یک یا چند مهارت را به‌صورت خوب و عالی در خود پرورش داده‌اند. یک مثال کوچک هنگامی که با کودکتان توپ بازی می‌کنید، او از اشتباهاتش درس می‌گیرد، پس اصرار به بازی درست و کامل از او نداشته باشید، بگذارید اشتباه کند تا این مهارت را به خوبی یاد بگیرد. اجازه دهید بعضی کارها را به تنهائی انجام داهد. به بد انجام دادن کار فکر نکنید، اشتباه در یک کار و سعی در تصحیح آن، مهارت را افزایش می‌دهد. انجام دادن همهٔ کارها توسط والدین هیچ لذتی را برای کودک به همراه نخواهد آورد.
▪ سلامتی بدن، شاد بودن را برای کودک به همراه خواهد آورد: خواب خوب، تمرین مناسب و غذای خوب در بهزیستی هر فردی مخصوصاً کودکان مؤثر خواهد بود. بنابراین به نیازهای اساسی فرزند خود توجه کنید. برای مثال بعضی والدین تصور می‌کنند که شکر انرژی یک کودک را افزایش می‌دهد. این درست است اما از طرف دیگر، شکر نوسان خلق و پرخاشگری را نیز به همراه می‌آورد. پس کیفیت غذا مهمتر از کمیت آن است.
▪ اجازه دهید خود کودک با مشکلات خود مبارزه کند: منظور از مشکلات بزرگ و غیرقابل حل نیست. همان مسائل کوچکی که برای او به وجود می‌آید را به خودش واگذار کنید. والدین سعی می‌کنند که تمام مدت را برای کودکان خود شاد کنند. خوشحالی و شای که ممکن است واقعی نباشد. باید اجازه مبارزه را به او بدهید، بگذارید خودش بعضی مسائل را تشخیص دهد و خودش در پی حل کردن آنها برآید.
▪ نقش یک الگو را داشته باشید: کودک هنگامی که ببیند والدینش فقط یک الگو برای او هستند نه یک فردی که پیوسته مراقب کارهای اویند، با اطمینان بیشتری به آنها تکیه می‌کند و تزلزل در شخصیت او راه پیدا نخواهد کرد.
▪ به او یاد دهید که کارهای پرفایده انجام دهد: همان‌طور که کودک شما رشد می‌کند، به او بگوئید که کمک کردن به دیگران حتی به افراد همسن و سال او خوب و مؤثر است.
تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که کارهای معنی‌دار و مهمی انجام می‌دهند کمتر دچار افسردگی می‌شوند. این مسائل، جزو مسائل پایه‌ای و باعث ارتقاء شادی درونی کودک است. پس سعی در انجام آنها داشته باشید.
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید