پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

از چه زمانی یاد دادن آداب و عادات به فرزند را باید شروع کرد؟


از چه زمانی یاد دادن آداب و عادات به فرزند را باید شروع کرد؟
بعضی والدین از این موضوع شکایت می‌کنند که کودکانشان از گفتن ”متشکرم“ یا ”لطفاً“ امتناع می‌کنند. از چه زمانی باید این قبیل آداب را به او یاد داد؟
ممکن است کودکتان از ابتدا آمادگی پذیرش چنین رفتارهائی را ندارد. که این امر در بیشتر کودکان دیده می‌شود. پس بهتر است به‌صورت تدریجی و آرام آرام این مسائل را به کودک یاد داد. شروع تدریجی یاد دادن به کودک نتایج خوبی را در آینده در برخواهد داشت.
ابتدا با عناطر پایه‌ای شروع کنید. برای کودک گفتن متشکرم و لطفاً مهارت جدیدی به حساب می‌آید، بنابراین با همین کلمات مؤدبانه شروع کنید و به جلو بروید.
سپس، آن‌چه را که به او یاد داده‌اید، تمرین کنید. نیازی نیست کودک در مجالس رسمی از این لغات استفاده کند. در معاشرت‌های روزانه و در منزل نیز از او بخواهید از این اصطلاحات استفاده کند.
زیرا همان‌طور که می‌دانید بچه‌ها در حرف زدن گوش دادن و یادگرفتن پیوسته در حال تقلید کردن از والدین هستند. سپس استفاده کردن از این کلمات توسط والدین در منزل نیز در یادگرفتن آداب معاشرت کودکان مؤثر است.
بهترین راه برای تشویق کودک برای این‌که به خوبی رفتار کند این است که خودتان الگوی اخلاقی او باشید. مثلاً حتی وقتی از کودکتان چیزی می‌خواهید از لفظ لطفاً استفاده کنید و هنگامی که او کاری را انجام داد به او ”متشکرم“ را بگوئید.
در قدم سوم بر مؤلفه‌های مثبت تأکید کنید. بیشتر از این‌که کودک را برای فراموش کردن آداب و طریقهٔ رفتار سرزنش کنید، او را برای رفتار بر طبق آن‌چه که به او یاد داده‌اید تشویق و ستایش کنید. مثلاً اگر یک بار او را سرزنش کردید پنج‌ بار او را تشویق کنید. بنابراین او در یاد گرفتن، تلاش بیشتری از خود نشان خواهد داد. هنگامی‌که فرزندتان از کلمات مؤدبانه استفاده می‌کند به او بگوئی که به‌نظر می‌رسد بزرگ‌تر شده و دیگران او را تحسین می‌کنند. دیگر، هنگامی که او بی‌ادبانه با دیگران برخورد می‌کند. یا آن‌طور که ما می‌خواهیم نیست، عصبانی نشوید. این‌کار مانع از این می‌گردد که او تمام تعلیمات شما را فرا گیرد. بلکه به عکس، تمام این کلمات را از یاد خواهد برد و در عوض عصبانیت شما در ذهن وی باقی می‌ماند. در آخر هم در مسیر خود استمرار داشته باشید به زودی کودکتان یاد می‌گیرد که در منزل نیز از واژه‌های مؤدبانه استفاده کند نه فقط هنگامی که به مهمانی می‌روید یا مهمانی به منزل شما می‌آید. کودک استمرار و مداومت را دوست دارد. وقتی در یک مکان آداب مؤدبانه را استفاده کنید و در جای دیگر این کار را نکنید، او را گیج می‌کنید، پیوستگی و استمرار در همهٔ کارها کودک را نیز منظم‌تر بار خواهد آورد.
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید