جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

افزایش اعتمادبه‌نفس در کودک


افزایش اعتمادبه‌نفس در کودک
اعتمادبه‌نفس سالم در کودک سلاح او برای مقابله با چالش‌های زندگی است. به‌نظر می‌رسد کودکانی که احساس خوبی در مورد خودشان دارند. در برخورد با تعارضات و فشارهای منفی که در برابر آنها وجود دارد بهتر کنار می‌آیند.
در مقابل بچه‌هائی که اعتمادبه‌نفس پائینی دارند، چالش‌ها منابع بزرگی از اضطراب و خستگی است و در نتیجه در پیدا کردن راه حل‌های مناسب دچار مشکل می‌شوند. این کودکان در گفتن این جملات که من خوب نیستم یا هیچ کاری از دستم بر نمی‌آید بسیار ماهرند. درخواست انجام هرکاری با جواب نمی‌توانم آنها مصادف است.
▪ الگوهای اعتمادبه‌نفس خیلی زود در زندگی کودک شروع می‌شود.
برای مثال وقتی کودک شروع به غذا خوردن با والدین خود می‌کند، سعی به گرفتن قاشق در دست خود می‌کند. او بعد از هزاران تلاش نادرست بالاخره یاد می‌گیرد که قاشق را درست در دست خود بگیرد. اما اگر والدین این اجازه را به او ندهند و پیوسته او را در این امر کمک کنند مسلماً پیشرفتی حاصل نمی‌شود. پس والدین نیز در بالا بردن اعتمادبه‌نفس در کودک نقش مهمی را ایفا می‌کنند. همان‌طور که کودک سعی می‌کند به همان اندازه شکست می‌خورد، دوباره سعی می‌کند و دوباره شکست می‌خورد و بالاخره موفق می‌شود. و در این مسیر تمرین اعتمادبه‌نفس می‌کند. اعتمادبه‌نفس بالا زمانی حاصل می‌شود که تعادل در تمام امور زندگی کودک وجود داشته باشد.
● والدین برای کمک به بالا بردن اعتمادبه‌نفس در کودک چه کارهائی می‌توانند انجام دهند:
▪ آن‌چه را که می‌گویند به یاد داشته باشند: بچه‌ها به کلمات والدین بسیار حساسند. به یاد داشته باشید که کودکتان را برای انجام هر تلاشی، نه فقط کارهای خوب تحسین کنید. هر تلاش هر چند کوچک اگر با تحسین والدین همراه گردد در بالا بردن اعتمادبه‌نفس وی مؤثر است. اما باید این تحسین واقعی باشد. مثلاً هنگامی که قادر نیست کاری را انجام دهد به او نگوئید که دفعات بعد خواهد توانست، بلکه تلاش او را به یاد او بیاورید.
▪ الگوی مثبت رفتاری برای او باشید: اگر بی‌نهایت، به خود سخت بگیرید، بدبین باشید یا در مورد توانائی‌ها یا محدودیت‌هایتان غیرواقعی فکر کنید اینها را به کودک خود یاد می‌دهید. بنابراین والدین هم باید اعتمادبه‌نفس خود را در برخورد با چالش‌ها بالا ببرند تا آینده‌ای برای فرزند خود شوند.
▪ در برخورد با کودکتان محبت را از یاد نبرید: محبت شما اعتمادبه‌نفس کودکتان را زیاد خواهد کرد. به کودکتان بگوئید که به او افتخار می‌کنید. به او بگوئید که هیمشه و با صداقت کامل او را تحسین می‌کنید حتی اگر کار کمی انجام دهد.
▪ محیط خانوادگی سالمی را به وجود آورید: کودکان در یک محیط ناامن اعتمادبه‌نفس پائینی دارند. کودکی که با دعوا و جر و بحث والدین خود مواجه می‌شود، خیلی زود کناره‌گیر و افسرده می‌شود.
به مشکلات و مسائل کودک در مدرسه توجه کنید. احترام به کودک را همیشه به یاد داشته باشید.
▪ کودک را وادار به همکاری کنید، نه رقابت: این کار اعتمادبه‌نفس او را بالا می‌برد. البته رقابت در سال‌های بالاتر به‌صورت مثبت لازم و ضروری است.
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید