جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کنگر فرنگی


کنگر فرنگی
جای بسی تاسف است که آرتیشو را در مقدار زیادی آب جوشانده و املاح معدنی و سایر مواد مفیده محتوی در آن را که در آب حل گردیده به دور می ریزند. ارجح آن است که آرتیشو را بطور خام بخورند یا اگر خواستند بپزند از مقدار خیلی کم آب استفاده کنند بطوری که املاح و مواد ذیقیمت آن به هدر نرود. موادی که اکنون خواص آنها را از نظر شما می گذرانیم :
آرتیشو از لحاظ غذائی به سبب مواد ازته ای که دارد یکی از مواد سازنده بدن بوده و از نظر آنکه سرشار از مواد ئیدرکربنه است یک نیرو بخش ‍ قوی محسوب می شود. باید متذکر شویم که چون مواد ئیدروکربنه آن از اینولین و مشتقات آن تشکیل شده بنابراین موجب ازدیاد قند خون نگردیده و مبتلایان به بیماری دیابت نیز می توانند با کمال اطمینان از این ماده مغذی استفاده نمایند.
آرتیشو مقوی سلولهای کبدی بوده و با تحریک سلولها قدرت ضد سمی آنها را زیادت می بخشد. مصرف زیاد آن موجب کاهش اوره و کلسترول خون می شود. آرتیشو به علت اثر نیکوئی که بر روی غده کبد و کلیه ها اعمال می کند بدون شک موجب تصفیه خون و تقویت قلب می گردد. این گیاه را به مقدار زیاد در نارسائی کبد و کلیه ها، احتقاق کبد، سنگ کلیه و کیسه صفرا، مسمومیت و اختلالات خون مصرف می کنند. بهتر است زنان در طی دوره شیردادن از مصرف آرتیشو خودداری کنند زیرا ترشح شیر را کاهش می دهد.
آرتیشو به سبب دارا بودن ویتامین های آ و ب جذب مواد غذائی را تسهیل نموده تعادل عصبی برقرار می سازد و بر روی غدد درون ریز(آندوکربن ) اثر مساعد دارد. آرتیشو به سبب وجود ویتامین آ با مواد عامله مؤ ثر بر روی کبد جمع و ترکیب شده در نتیجه به کار کبد اثر نیکوئی می بخشد. خلاصه آنکه این گیاه یکی از داروهای معالج عفونتهای روده ای (اسهال و غیره ) معرفی و شناخته شده است .
جوشانده برگ آرتیشو در درمان اختلالات کبدی بسیار مؤ ثر و مفید است . برای این منظور یک برگ از آن را برای هر فنجان بکار می برند. یک قاشق غذا خوری از برگ خرد کرده آن را به مدت ده دقیقه جوشانده سپس ‍ دم می کنند و یک فنجان قبل از هر غذا می نوشند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید