سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خرما


خرما
آهن موجود درخرما در پیشگیری از بروز بیماری فقر آهن موثر است.
خرما در گروه میوه ها قراردارد و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.
هر یکصد گرم خرمای تازه حاوی ۲۵۰کیلو کالری انرژی است. عمده ترین مواد تشکیل دهنده خرما را کربوهیدراتها تشکیل می دهند؛ به طوری که ۶۷ درصد از اجزای تشکیل دهنده خرما را کربورات ها به ویژه ساکاروز و فروکتوز تشکیل می دهد.
همچنین ۲.۵درصد پروتئین، ۷.۵ گرم فیبرخوراکی، یک میلی گرم آهن، پتاسیم، ویتامین A، بتاکاروتن، ۴۱ میلیمتر کلسیم، ۵۷ میلیگرم فسفر از دیگر اجزای تشکیل دهنده خرما است.
خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراکی در پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش به خصوص سرطان کولون و نیز کاهش چربی های خون موثر است.
امروزه خرما در پیشگیری از فقر آهن موثر شناخته شده است، چرا که میزان آهن موجود درخرما در هر یکصد گرم به یک میلیگرم می رسد که این مقدار نسبت به سایر مواد غذایی مقدار قابل توجهی محسوب می شود.به دلیل وجود پتاسیم که کافی در خرما مصرف آن بیماری های قلبی - عروقی را نیز بهبود می بخشد.خرما دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A و بتاکاروتن است. ویتامین A موجود در خرما از بروز بیماری های عفونی پیشگیری می کند.خرما بهترین ماده غذایی هنگام شروع افطار در ماه رمضان است و از آنجایی که خرما دارای کالری زیادی است، مصرف بی رویه این ماده غذایی نیز توصیه نمی شود؛ چرا که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید