جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قهرمان بیلیارد جهان یک مسلمان


قهرمان بیلیارد جهان یک مسلمان
Ronnie O&#۰۳۹;Sullivan اسنوکر از ابتدا به شیوه امروزی مورد توجه نبود و البته به شیوه کنونی هم انجام نمی شد بلکه می توان گفت ترکیبی بوده است از بازیهای ساحلی با توپهای کوچک. نخستین بار توسط کلنل Sir Neville chamberlain که فرمانده ارتش انگلیس بوده در جابل پور هند در سالهای ۱۸۷۵ انجام شد.
نام اسنوکر نیز از محل و جایی که نویل در آن افسران نظامی را تعلیم میداد گرفته شده است، که به آنها اسنوکرز می گفتند و به نظر میرسد خاستگاه ورزشی به نام اسنوکر یا بیلیارد از میان ارتش بریتانیای کبیر باشد. این بازیها طی حدود یک قرن به همین شیوه انجام میشد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ اتحادیه بیلیارد جهانی تاسیس شد. بیلیاردی که در سالهای نخستین دهه ۱۹۰۰ انجام میشد بسیار شبیه به ترکیبی از بیلیارد امروزی و کریکت بود.
شواهد و اسناد مکتوبی وجود داررد که ریشه کریکت را متعلق به یونان باستان میداند و عمر آن را حدود ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین میزنند. امروزه این ورزش در ایران بیشتر به عنوان یک سرگرمی رواج یافته و شاید روزی عبور از مرز پویایی و ناشناختگی آن موجب اعتبار و رشد بیلیارد کشورمان شود.
اسنوکر قلب این ورزش است و رانی او سولیوان (Ronnie o sulivan) فرزند رونی سولیوان، یکی از معروفترین و جوانترین اسنوکربازان دنیاست که کارنامه ای عجیب و غریب و پر دردسر دارد. ویژگی غافلگیر کننده او برای ایرانیان این است رانی در مهر ماه سال گذشته اکتبر ۲۰۰۳ مسلمان شده است.
● جوانترین اسنوکر باز دنیا
رانی سولیوان دارای رکورد ۱۰۰ ضربه break در سن ۹ سالگی و جوانترین بازیکنی است که در سن ۱۵ سالگی حداکثر ۱۴۷ ضربه را از آن خود کرده است. این یک واقعیت است، بله او بهترین بود و تا سال ۲۰۰۰ به عناوین قهرمانی بین المللی از جمله قهرمانی اوپن بریتانا، اوپن آلمان، کلاسیک آسیا و... دست یافته بود، اما جام قهرمانی جهان رویای دیگریست. در اسنوکر فقط یک بار در سال مسابقات قهرمانی جهان برگزار می شود و رانی سرانجام در می ۲۰۰۱ در شفیلد عنوان قهرمانی جهان را در اسنوکر کسب کرد .
مدعیان قهرمانی جهان در این ورزش گروه کوچکی را تشکیل می دهند و در کارنامه ۱۰ ساله رانی، بارها این افراد مانع قهرمانی او شده اند. او اولین پیروزی خود را در سال ۱۹۹۳ در سن ۱۷ سالگی با شکست استفان هنری کسب کرد و حالا با وجود انکه از همه جوانتر است اما در پله بالاتری ایستاده. او در این باره میگوید " اگر تا ۲-۳ سال دیگر قهرمان جهان نمی شدم آن وقت ۳۰ ساله می شدم و مردم می گفتند، او داره وقت گذرانی میکنه و دیگه کم کم داره پیر میشه"
جام قهرمانی در دستان او این جوان اهل پیگ ول اسکس (pigvell esex) اولین انگلیسی است که پس از جان پاروت کبیر در سال۱۹۹۱ موفق به بازگرداندن جام قهرمانی به انگلیس شد. بعد از قهرمانی اولین جمله اش این بود " تقدیم به پدرم". وی پس از این قهرمانی سر از پا نمی شناخت و اصلا" به جوان غمگینی که در سه فینال شکست خورده و به دلیل مشکلات خانوادگی افسرده شده و در بیمارستان روان و اعصاب بستری شده نداشت.
● نجات روح، بازگشت به اوج
رانی به یک تحول احتییاج داشت تا روزهای بد افسردگی را پشت سر بگذارد. بهترین دوست آن دوران او پرنس نسیم حامد قهرمان اسبق بوکس به کمکش شتافت و با دادن نوارهای VHS سخنرانی شیخ خالد آل یاسین او را تشویق به مذهب گرایی کرد.
موشک بیلیارد جهان در برابر تبلیغها و توصیه های خالد آل یاسین ضربه فنی شد و طی یک مراسم ساده در مرکز فرهنگی اسلامی ریجنت پارک لندن به اسلام روی اورد و این جوان ۲۷ ساله کاتولیک بدون هیچ مشورتی مسلمان شد. درک هیل مربی رانی در این باره می گوید "هیچ چیز در باره او مرا متعجب نمی کند، حتی آن زمانی که الکلی شده بود. رانی در گذشته بدجوری افسرده بود و امیدوارم آن تحول به نفع او باشد"
در هر حال رانی یکی از معروفترین مشاهیری است که به اسلام گرویده و پس از محمد علی کلی، مایک تایسون، جیما گلد اسمیت (همسر عمران خان ستاره کریکت پاکستان) و کت استوینز(ستاره پاپ دهه ۶۰) نام خود را در این گروه تاریخی به ثبت رساند.
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید