شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

لو یاشین


لو یاشین
یاشین، بزرگترین گلر جهان lev Yashin به عقیده بسیاری از کارشناسان فوتبال تواناترین گلری بوده که تاریخ فوتبال به خود دیده است. او که معروف به پوشیدن لباس سیاه بود از معدود بازیکنانی بود که فقط برای یک باشگاه فوتبال بازی کرد، ۲۲ فصل برای دینامو موسکو (Dinamo Moscow). شاید تنها گلری در تاریخ فوتبال بود که در اغلب بازیها سهم قابل توجه ای را - حتی بیشتر از فورواردها، هافبک ها و ... - عهده دار بود و بسیاری از استانداردهای مسئولیتی گلرها نتیجه مدت زمانی بود که او دروازه بانی می کرد.
شجاعت او زبانزد همگان بود و شهره به کنترل دروازه به هنگام گرفتن ضربات پنالتی بود و روشهای جدیدی را برای دفع یا گرفتن توپ بکار می برد که بتدریج مورد استفاده سایر گلرها نیز شد. معروف هست که او در مدت دروازبانی خود بیش از ۱۵۰ پنالتی را مهار کرده است.
یاشین در سال ۱۹۲۹ در یک خانواده که پدرش کارگر صنعت بود متولد شد و در دوازده سالگی در یک کارگاه آهنگری مشغول بکار شد. او بین سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۷ اولین انتخاب برای ایستادن در دروازه اتحاد جماهیر شوری بود. در این مدت او با تیم ملی کشورش در سه دوره جام جهانی یعنی سالهای ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۶۶ شرکت کرد، بازی های فوق العاده او در جام آخر باعث شد تا اتحاد جماهیر شوری در ۱۹۶۶ به نیمه نهایی راه یابد. او همچنین در قهرمانی تیم اتحاد جماهیر شوری در سال ۱۹۵۶ در بازی های المپیک ملبورن سهم بسازیی داشت. یاشین چهار سال بعد به همراه تیمش فاتح جام ملت های اروپا شد.
از مهمترین موفقیت های او این بود که در سال ۱۹۶۳ بعنوان بهترین بازیکن اروپا شناخته شد، او همچنان تنها گلری می باشد که این افتخار نصیب او شده است. یاشین در سن ۴۱ سالگی از بازی فوتبال خدا حافظی کرد و بازی خدا حافظی او در سال ۱۹۷۱ در مقابل تیم ستارگان اروپا انجام شد.
در سال ۱۹۸۶ به علت جراحت زانو مجبور به انجام عمل جراحی شد که نهایت ادامه زندگی او به قطع یکی از پاهایش منوط شد. یاشین در ماه مارچ ۱۹۹۰ پس از انجام ۸۱۲ بازی ملی و باشگاهی از دنیا رفت.
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید