پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کاسنی


کاسنی
کاسنی تازه یکی از سبزیجات بسیار جالبی است که بسبب خواص آن در سالاد به مصرف می رسد. از فوائد آن می توان قدرت تصفیه خون و تقویت مبتلایان به کمبود املاح معدنی را نام برد. کاسنی وحشی دارای فسفر می باشد. کاسنی پرورشی نیز دارای خواص فوق الذکر می باشد. آندیونیز در حقیقت از انواع کاسنی به شمار می رود و بهترین نوع آن آندیوهای سبز تیره رنگ می باشد که سرشار از کلرفیل و آهن است و خون را تقویت نموده و املاح و مواد معدنی تکمیلی به خون می دهد.
کاسنی به سبب دارا بودن مواد تلخی که در آن نهفته است گیاه بسیار مفید و گرانبهائی است که کبد را تصفیه و تقویت می نماید علاوه بر مدر بودن اشتها را زیاد و معده را تقویت می کند. ضمنا ملین بسیار ملایمی می باشد. کاسنی ترشح صفرا و پپسین و اسید کلریدریک معده را تحریک نموده در بیماران مبتلا به نقرس و یرقان و سنگهای مجاری صفراوی و ادراری و احتقان طحال تجویز و توصیه می شود.
کاسنی دارای ویتامین ث و املاح معدنی زیادی است که جذب مواد غذائی را تسریع و تسهیل نموده و شخص را در برابر بیماریهای عفونی محافظت می کند. کاسنی از گیاهانی است که در کشور ما ایران از زمانهای قدیم به عنوان تصفیه کننده خون چه به صورت جوشانده و یا بصورت عرق کاسنی به مصرف می رسیده و هنوز هم مورد توجه و علاقه افراد است . در دهه های گذشته که بیماری حصبه یا تیفوئید به شکل بیماری بومی وجود داشته کاسنی یکی از داروهای گیاهی بود که بخصوص در درمان حصبه به کار می رفت . دکتر برتوله جوشانده کاسنی را در سرماخوردگی های تب دار توصیه و تجویز می نماید.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید