پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پیراشکی


پیراشکی
● مواد لازم برای خمیر پیراشکی:
▪ آرد دو لیوان
▪ پودر خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
▪ روغن جامد دو قاشق غذاخوری
▪ تخم مرغ دوعدد
▪ نمک یک قاشق چای‌خوری
● طرز تهیه خمیر پیراشکی:
پودر خمیر مایه را در نصف استکان آب ولرم خوب حل می‌کنیم و می‌گذاریم خمیرمایه نیم‌ساعت بماند. سپس در ظرفی آرد را ریخته و تخم مرغ‌ها و خمیر مایه و نمک را مخلوط کرده و هم می‌زنیم بعد روغن را هم به آن اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم تا خمیر لطیفی بدست بیاید و بدست نچسبد. اگر خمیر کمی شل بود و به دست می‌چسبید کمی ارد به آن اضافه می‌کنیم ولی آرد نباید آنقدر زیاد باشد که خمیر خشک و شکننده شود. خمیر را مدت یک‌ساعت در جای گرمی می‌گذاریم تا ور بیایید. ( خمیر بعد از ور آمدن کاملن پف می کند و پوک است)
● مواد لازم برای مایه گوشتی پیراشکی:
▪ گوشت چرخ کرده چهارصد گرم ( در عکس زیر گوشت آماده شده را می‌بینید)
▪ پیاز سرخ شده سه قاشق غذاخوری
▪ جعفری خردشده یک قاشق غذاخوری
▪ زرشک یک قاشق غذاخوری
▪ رب یک قاشق غذاخوری
▪ نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
گوشت و پیاز داغ را با کمی روغن مخلوط کرده و در حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا گوشت کمی تف بخورد و آبش کشیده شود. رب و نمک و فلفل و زردچوبه را با یک استکان آب به گوشت اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم گوشت کمی پخته شود ( مایه گوشتی پیراشکی مثل مایه گوشتی ماکارونی است) در انتها زرشک و جعفری را به آن اضافه می‌کنیم.
از خمیر گلوله کوچکی برمی‌داریم و خمیر را به ضخامت نیم سانتیمتر باز می‌کنیم و با دهانه لیوان دایره هایی از آن میبریم و از مایه گوشت وسط آن می‌گذاریم و لبه های خمیر را روی هم می‌آوریم و محکم کرده و چین می‌دهیم. همه پیراشکی ها را به همین ترتیب آماده می‌کنیم. پیراشکی را می‌توانیم هم در روغن فراوان سرخ کنیم و هم در فر بگذاریم.( من این پیراشکی ها را در فر درست کردم.) روی پیراشکی‌هایی که در فر می‌گذاریم را زرده تخم مرغ می‌مالیم .
منبع : شیندخت


همچنین مشاهده کنید