جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دلمه برگ مو


دلمه برگ مو
● مواد لازم:
▪ برگ مو نیم کیلو
▪ گوشت چرخ کرده نیم کیلو ( در شکل زیر من گوشت چرخ کرده را با پیاز داغ مخلوط کرده و کمی تف داده و آماده کردم)
▪ سبزی دلمه ( تره – جعفری- شوید) نیم کیلو
▪ برنج یک لیوان
▪ لپه یک استکان
▪ پیاز سرخ کرده چهار قاشق غذاخوری
▪ آبغوره یک استکان
▪ ماست یک استکان( بهتر است ترش باشد)
▪ نمک و فلفل به مقدار کافی
● طرز تهیه:
گوشت چرخ کرده را با پیاز سرخ کرده مخلوط کرده و کمی تف می‌دهیم . نمک و زردچوبه را به آن اضافه کرده با یک فنجان آب می‌گذاریم به آرامی بپزد.
لپه را جدا پخته و در ظرفی می‌ریزیم. سبزی را خرد کرده و به آن اضافه می‌کنیم. برنج را که قبلن خیس کرده ( مدت دوساعت باید خیس بخورد) به مخلوط لپه و سبزی اضافه می‌کنیم. سپس گوشت چرخ کرده پخته شده را به آن اضافه کرده و ماست را خوب هم می‌زنیم و با آبغوره به داخل مایه دلمه می‌ریزیم. اگر شما دلمه را شیرین دوست داشته باشید دو- سه قاشق شکر هم به مایه اضافه کنید. ( من دلمه را ترش درست می‌کنم )
مایه دلمه به شکل زیر در می آید به خاطر ماست و آبغوره که در داخلش ریخیتیم کمی آبدار است در انتهای کار می توانید آب آن را صاف کرده و به روی دلمه پیچیده شده بریزید.
کمی از مایه دلمه را بر می‌داریم و داخل برگ می‌گذاریم و برگ‌ها را روی هم می‌اوریم و محکم می‌پیچیم و داخل ظرف می‌گذاریم. به همین ترتیب همه برگ‌ها را روی هم بدون فاصله می‌چینیم بعد دو لیوان آب داخل ظرف دلمه می‌ریزیم و ظرف را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا پخته شود. اگر اب دلمه کم بود می‌توانید دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید.
بهتر است دلمه با آب کم و حرارت ملایم پخته شود. بعد از پخته شدن دلمه کمی کره داغ کرده و روی ان می‌دهیم و در ظرف می‌کشیم.
منبع : شیندخت


همچنین مشاهده کنید