پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

چرا بعضی از مردم زیاد غذا می خورند ؟


چرا بعضی از مردم زیاد غذا می خورند ؟
افراد چاق به علت اختلال در فشار معده ، به خوردن طولانی بیش از دیگران ادامه می دهند . نقیصه ای که به افراد چاق نسبت به افراد با وزن مناسب اجازه می دهد که قبل از احساس پری بیشتر بخورند .
به طور طبیعی وقتی شما یک وعده غذا می خورید معده به طور اتوماتیک متسع می شود و فشاری در معده ایجاد نمی شود سپس در یک نقطه مشخص وقتی شما به اندازه کافی می خورید فشار معده افزایش یافته و خوردن متوقف می شود . ولی در افراد چاق معده بیش از افراد لاغر متسع شده و آنها می توانند قبل از اینکه فشار معده افزایش یابد بیش از اندازه غذا بخورند .
چاقی با BMI=۳۰ یا بالاتر مشخص می شود و یک ریسک برای عوارضی مثل دیابت ، پرفشاری خون ،‌بیماری قلبی ، سکته ، قطع تنفس در خواب و حتی مرگ زودرس می باشد .
افراد چاق بیشتر می خورند :
مطالعه روی ۱۰ فرد چاق و ۱۱ لاغر داوطلب با همکاری محققان چینی انجام شد . در این مطالعه ابتدا قبل از خوردن غذا ، فشار معده بوسیله یک ابزار خاص بنام barostate الکترونیک اندازه گیری شد . کاتتر با بالون از طرف دهان بداخل معده عبور داده شده و سپس بالون باد می شود . هنگام پمپ شدن هوا ، فشار وارد بر دیواره معده بر علیه بالون بوسیله کامپیوتر ثبت می شود .
" در این مطالعه فشار قبل از غذاخوردن در افراد چاق بالاتر بود . "
سپس بعد از اینکه هر فردی غذای یکسانی خورد احساسش بیان می شود . در هر دو گروه افراد چاق و لاغر معده متسع شده و حجم معده افزایش می یابد .
ولی در افراد چاق حجم معده بیش از افراد لاغر افزایش یافته ، حتی هنگامی که آنها غذای مساوی مصرف می کنند . از طرفی معده بیماران چاق نسبت به افراد لاغر با میزان غذای بیشتری می تواند تطابق کند .
ازطرفی محققان متوجه شدند بعد از اینکه معده افراد لاغر به اندازه مناسب متسع می شود فشار آن افزایش یافته و آنها احساس پری می کنند . بیماران چاق می توانند قبل از اینکه فشار معده شان بالا رود غذای بیشتری در معده جای دهند ، آنان بدون این فشار احساس پری ( سیری ) نمی کنند .
قدم بعدی این است که تشخیص دهیم علت این نقص چیست ، مقصر اصلی به نظر می رسد تغییر در اعصابی باشد که عملکرد روده را تنظیم کرده و در نتیجه باعث جلوگیری از متسع شدن مناسب معده می شود .
در صورتیکه این مسئله اثبات شود ، تولید داروهائی که این نقص را برطرف می کنند می توانند به افراد چاق کمک کرده تا اشتهای خود را مهار کنند و بنابراین باعث کاهش شیوع چاقی شوند .
منبع : واحد مركزی خبر


همچنین مشاهده کنید