جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تاریخ پیدایش حشرات


تاریخ پیدایش حشرات
▪ تاریخ پیدایش حشرات:
از چهارصد میلیون سال پیش تاکنون حشرات بر کره زمین میزیستند وبرای بقای خویش با طبیعت دست و پنجه نرم کردهاند. در جریان این مبارزات حشرات هرچه بیشتر خود را با محیط تطبیق داده و تکامل و قابلیت لازم را برای اداامه زندگی یافته اند.
امروزه حداقل حشرات از لحاظ نوع چهار برابر سایر جانوران می باشند دانشمندان بر اورد کرده اند که حشرات در مسا حتی حدود ۲.۶ کیلومتر مربع به اندازه تعداد کل انسان های روی کره زمین زندگی می کنند.
▪ گوناگونی حشرات:
در جهان حشرات بیش از همه جانوران دیگر تنوع و گوناگونی از لحاظ رنگ و اندازه وجود دارد.
بیشتر حشرات کمتر از ۶.۴ میلی متر درازا دارند اما کوچکترین حشره از جمله مگس پری و سوسک ها تنها ۰.۲۵ میلی متر درازا دارند و چشمان انها از نوک سوزن کو چکتر می باشد. بزرگترین حشره گلات ده سانتیمتر درازا دارد. پروانه بید اطلس فاصله دو نوک بال های گسترده اش به ۲۵ سانتی متر می رسد یک پروانه بید اطلس هزار بار از مگس پری است.
حشرات رنگهای گوناگونی از رنگین کمان تا سایر رنگهای جالب و زیبا دارند که از میان انها میتوان پروانه ها را با رنگ ها و نقش بسیار زیبا برشمرد. از رنگ متالیک روشن تا رنگ سیاه وقهوه ای و برخی حتی رنگی مانند رنگ پوست درخت دارند.
از حلاظ شکل نیز حشرات بسیار متنوعند برخی به شکل برگ سبزو برگ خشک یا به شکل حلزون صدف هستند.
حشره ای یک الت تخم گذاری به طول ده سانتی متر دارد که با ان چوب سخت را سوراخ میکند. الت تخم گذاری زنبوران عسل و زنبوران معمولی و برخی از مورجه ها نیش زهر اگینی است. چشمان یکنوع مگس در انتهای ساقه های ان حشره قلمی قرار دارد.
▪ چطور و چرا حشرات از میان نرفتند؟
ـ حشرات پیروزی های بسیاری در مبارزه با طبیعت برای بقای خود به دلایل زیر بدست اوردند:
۱) حشرات می توانند حتی در سخت ترین اوضاع زندگی کنند.بچه های برخی حشرات در استخر ها و برکه های نفت خام می توانند زندگی نمایند
۲) حشرات دیگر قادر به ادامه ی زندگی در جویبارهای در صفر درجه سانتیگراد و در نقطه انجماد هستند . حشراتی هم در چشمه های جوشان که حشراتش به۴۹ درجه سانتیگراد می رسد زندگی می کنند . همچنین بسیاری
از حشرات از خوردن گیاهان زندگی و برخی از هر چیز به چنگشان بیاید تغذیه می نمایند . برخی حشرات توتون و پلاستر ها و الیاف حتی فلفل را می خورند.
دلیل دوم در ادامه ی زندگی حشرات اندازه ی کوچک انهاست . حشرات می توانند در جاهای خیلی کوچک در جاهایی که خوراک بیابند و از دشمنان در امان باشند به زندگی ادامه دهند . برخی از حشرات میان دیوار یک برگ نازک زندگی می کنند. برخی از حشرات بعلت کوچکی به خوراک خیلی کمی نیاز دارند.
اسکلت حشرات نیز کمک به انها برای ادامه زندگی می کند. یک حشره اسکلتش بیرون از بدنش است از اینرو پوشش زرهی محکمی برای حفظ ارگان های داخلی بدن در صورت نبودن رطوبت دارد.
بیشتر حشرات بالدارند که به انها قابلیت زیست بیشتری نسبت به جانوران دیگر می دهد. پرواز حشرات را اسانتر به خوراک و گریز از دشمنان و جفت گیری می رساند.
بیشتر حشرات زندگی کوتاهی دارند به سرعت بالغ و قادر به تولید مثل می گردند. بیشتر حشرات تخم های بسیاری می گذارند انواع بسیاری از حشرات در یک فصل چندین نسل پدید می اورند . برای اینکه حشرات می توانند با اهنگی تند تولید مثل به تعداد خیلی زیاد نمایند. حشرات راه های گوناگونی برای تولید مثل خود دارند ماده های برخی از گونه ها می توانند بدون جفت گیری تولید مثل کنند. یک ملکه زنبور عسل بعد از یکبار جفت گیری میتوانند تا اخر عمر تخم گذاری کند.
ـ حشرات برای ادمی وگیاهان و جانوران ممکن است سودمند یا زیان اور باشند .
▪ حشرات مفید :
چون زنبور عسل و زنبور و مگس ها و پروانها و پروانه بید و حشراتی که گیاهان را گل افشانی می کنند.عسل و موم و کرم ابریشم و لاک تولید می کنند.برخی از حشرات محیط را از الودگی گیاهی و حیوانی وبقایای جانوری وگیاهی را می خورند ومحیط را پاکیزه می سازند.
▪ حشرات زیان اور:
بیش۸۰۰۰۰۰ ازگونه حشره زیان اور است . حشرات ممکن است به گیاهان حمله ور شوند مانند ملخ و به طور کلی حشرات حدود ده درصد محصولات کشاورزی را از میان می برند .بید لباسها و فرشها و چیز های دیگر پشمی را خراب می کند . نوعی حشره کتابها را خراب می کند.
بسیاری از حشرات به تند رستی ادمی و جانوران صد مه می زنند وناقل وحامل میکروب بیماری های واگیر دار مثل تیفویید و وبا می باشند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید