شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رانندگی در شب


رانندگی در شب
با وجود اینکه میزان تصادفات منجر به مرگ در شب سه برابر بیشتر از روز است اما بیشتر افراد از خطرات رانندگی در شب بی خبرند یا نمیدانند چگونه با آنها مقابله کنند. اما به وضوح مشخص است که به دلیل تاریکی، رانندگی در شب بسیار پر خطرتر از روز است.
نود درصد عکس العملهای رانندگان وابسته به دید آنهاست و دید در شب بسیار محدود است. تشخیص عمق و رنگ کم شده و میدان دید محدود میشود. خستگی هم به خطرات رانندگی در شب اضافه میکند و خواب آلودگی از سرعت عکس العملها و قدرت تشخیص کم میکند. نوشیدن الکل و مصرف داروهای خواب آور از اصلی ترین عوامل تصادفات منجر به مرگ هستند.
برای کاهش این خطرات باید خودرو خود را برای رانندگی در شب آماده کنید و با رعایت موارد ایمنی دیگر، سلامت خود را در مسیر تضمین نمایید.
۱) چراغهای جلو، عقب و راهنما و پنجره ها را هفته ای یک بار یا بیشتر پاک کنید.
۲) نور چراغهای جلو را تنظیم کنید.
۳) چراغهای خارج از تنظیم موجب کاهش دید راننده جلوی شما میشود و باعث میشود تا خودتان هم مسیر را به خوبی نبینید.
۴) از مصرف نوشابه های الکلی خودداری کنید. الکل نه تنها قابلیتهای رانندگی شما را کاهش میدهد بلکه موجب افسردگی و خمودگی میشود. از سیگار کشیدن حین رانندگی بپرهیزید. نیکوتین و مونوکسید کربن دید شبانه را مختل میکنند.
۵) در تاریک روشنی غروب هم چراغهای جلو را روشن کنید. این کار شاید در دید شما تاثیر نگذارد اما باعث میشود که رانندگان دیگر شما را ببینند. دیده شدن همان قدر اهمیت دارد که دیده شدن شما توسط سایر رانندگان.
۶) از سرعت خود بکاهید و به فاصله خود با خود رو جلویی بیافزایید. در شب تخمین سرعت و فاصله با خودروهای دیگر چندان آسان نیست.
۷) چراغهای جلو خود را در حالت نور پایین قرار دهید تا دید راننده جلوی خود را مختل نکنید.
۸) اگر خودرویی که از مقابل شما میآمد از نور بالا استفاده میکرد،برای احتراز از مشکل دید به سمت راست جاده نگاه کنید و از آن به عنوان خط راهنما استفاده کنید.
۹) در مسیرهای طولانی برای خوردن یک غذای سبک و انجام چند حرکت کششی توقف کنید. اگر بیش از حد خسته هستید توقف کرده و استراحت کنید.
۱۰) اگر خودرو شما مشکلی دارد تا حد امکان از جاده کنار کشیده و با روشن کردن چراغهای فلاشر ، استفاده از مثلثهای شب نما و یا روشن کردن چراغ داخل اتوموبیل رانندگان دیگر را از موقعیت خود مطلع کنید.
۱۱) تمام نکات ایمنی رانندگی در شب را بلافاصله بعد از غروب خورشید اجرا کنید.زیرا در این دقایق چشم شما در حال تطابق با نور موجود است و میزان خطای دید در این زمان به حد اکثر میرسد.
منبع : بهترین های ایران


همچنین مشاهده کنید