شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

جنبش های هنری قرن بیستم


جنبش های هنری قرن بیستم
اگر به هنرهای تجسمی علاقمند هستید بدون شک کتاب "مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم" از جمله کتابهایی است که باید در کتابخانه شما پیدا شود. این کتاب توسط ادوارد لوسی اسمیت شاعر، مورخ، منتقد هنری و یکی از مهمترین صاحب نظران برجسته هنر معاصر جهان نوشته شده است. چاپ سوم این کتاب توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر در ۳۰۳ صفحه با کاغذ گلاسه منتشر شده است.
کتاب توسط آقای دکتر علیرضا سمیع آذر به فارسی برگردادنده شده است. در سراسر این کتاب با ارزش، علاوه بر مطالب مفید، عکس های رنگی و زیبایی از آفرینشهای هنری هنرمندان معاصر مشاهده می شود. در فصل اول کتاب به بررسی مفاهیم سبک در محتوا می پردازد و در فصلهای بعدی به مسائلی مانند اکسپرسونیسم انتزاعی، چشم انداز اروپا، پاپ محیط و رویدادها، گرایشهای جدید اکسپرسیونیستی در دهه ۸۰، هنر آمریکا در دهه ۸۰، هنر آفریقا ، هنر فیمینست و ... می پردازد.
یکی از صفحات داخلی کتاب در قسمتهایی از فصل ششم که راجع به هنر مینیمال و مفهومی است می خوانیم "سادگی در شکل، الزاما" به معنای سادگی در تجربه نیست. در واقع اشکال واحد و یک شکل رابطه هنری را تنزل نداده، بلکه برعکس بدان نظم و ساختار واحد می دهند. اگر طبیعت قاطع و سلسه مراتبی اشکال واحد به صورت پیوسته ای عمل می کند، این بدان مفهوم نیست که معانی و روابط تشریحی مقیاس، تناسب، تنوع و غیره حذف می شوند. اتفاقا" برعکس این روابط هم بطور مستقل و هم در همبستگی با یکدیگر در کلیت یک اثر مینیمالیستی حضور دارند."
خواندن مطالب و تماشای عکسهای بسیار زیبای این کتاب را به همه دوستداران هنر توصیه می کنیم و امیدواریم که شما مخاطب عزیز با نوشتن نظرات مفید و ارزشمند خود برنده این هدیه ناقابل از طرف ما باشید.
منبع : بهترین های ایران


همچنین مشاهده کنید