پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۰مهر ۱۳۸۶ ــ ۲ اکتبر ــ نخستین مناظره دو نامزد اصلی انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ ریاست جمهوری آمریکا؛ با محدودیت بسیار


مناظره تلویزیونی پنجشنبه شب( ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۴) دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، درست یک ماه پیش از برگزاری این انتخابات، با مناظره های ۱۱ دوره پیش از آن ، این فرق را داشت که قبلا برایش به اندازه یک قانون اساسی، ضابطه و قید و شرط نوشته بودند؛ از جمله این که دور اول مناظره باید صرفا مربوط به موارد مشخص سیاست خارجی آمریکا و برنامه های وزارت امنیت ملی باشد، از ۹۰ دقیقه تجاوز نکند، خارج از سئوال صحبت نشود و با روشن شدن چراغ که اعلام اتمام وقت هر نامزد در دادن پاسخ به سئوال مطرح شده است، گفتار قطع شود و .... پس از آغاز این مناظره که در دانشگاه میامی( فلوریدا) انجام شد؛ کف زدن ممنوع بود، و هیچگونه صدایی از مستمعان نباید بلند می شد. بلندی تریبونها طوری در نظر گرفته شده بود که قد هر دو نامزد در یک سطح باشد و دوربین ها هردو را دریک سطح و کنار هم نشان دهند تا بلندی قد سناتور جان کری دهها میلیون بیننده را تحت تاثیر قرار ندهد. ظاهر دو نامزد جز رنگ کراواتهایشان یکسان باید می بود. مناظره مستقیما از همه شبکه های تلویزیونی آمریکا که برنامه «خبر » دارند پخش شد و گرداننده نخستین مناظره، از سه مناظره مقرر، «جیم لهرر» سردبیر ارشد اخبار تلویزیون عمومی بود که گفت مجبور به رعایت دقیق ضوابط و شرایط است.
برای اطلاع دو نامزد از نظر آمریکاییان، قبلا « فوکس گروپ ( میز گرد) » های متعدد در شهرهای مختلف آمریکا تشکیل شده بود و دو نامزد می دانستند آن دسته از آمریکاییان که هنوز تصمیم نگرفته اند به کدام نامزد رای بدهند چه می خواهند. تصمیمم همین دسته که حدود یک سوم رای دهندگان را تشکیل می دهند، برنده انتخابات را مشخص می کند. برای مثال:
اکثر شرکت کنندگان در «فوکس گروپ» ها گفته بودند که مایلند آمریکا همچنان تنها ابر قدرت جهان باقی بماند و آماده اند هزینه اش را بپردازند.
بر این پایه بود که سناتور کری گفت آمریکایی خواهد ساخت که در داخل امن و قوی و در خارج معتبر و محترم باشد و هر دو نامزد روی حفظ مقام جهانی آمریکا تاکید کردند و با اندک تفاوت در روش ، قول ضدیت با گسترش سلاحهای هسته ای دادند و با سیاستهای تازه پوتین در تمرکز قدرت در مسکو ضدیت کردند. در قبال مسئله عراق نظرات دو نامزد، کاملا از هم متفاوت بود و از یکدیگر انتقاد کردند. سناتور کری در این زمینه گفت: جورج بوش با شتاب زیاد ، بدون تصویب کنگره و حتی توصیه ژنرال پاول وزیر امور خارجه اش، نیروهای تحت فرماندهی ژنرال فرانکس را که قرار بود کار اسامه بن لادن را خاتمه دهند مامور عراق کرد. بن لادن خطر اصلی بود یا صدام حسین؟ که اینک معلوم شده است نه اسلحه کشتارجمعی داشت و نه با القاعده در ارتباط بود. صدام حسین که به ما حمله نکرد، بوش ( پدر) به همین دلیل در سال ۱۹۹۱ از بصره بالاتر نرفت. اگر من به جای بوش ( اشاره به رقیب انتخاباتی خود ) بودم منتظر نتایج بررسی بازرسان سازمان ملل می شدم، حلقه تحریم را تنگتر می کردم و بعدا اگر لازم بود یک ائتلاف جهانی به وجود می آوردم ، نه این که به انگلستان و استرالیا اکتفا می کردم و دست به حمله می زدم، که بوش گفت: لهستان هم با بود. کری گفت: در افغانستان، در آن زمان که اسامه را در «تورا بورا» محاصره کرده بودیم، چرا ادامه کار را به سرکردگان قبایل افغان سپردیم و خودمان را کنار کشیدیم و او باقی مانده است. وی از بسط کشت خشخاش در افغانستان انتقاد کرد. بوش درپاسخ گفت که نباید حرفهایی زد که علامت نادرست به دشمنان بدهد. در پاسخ به این سئوال مجری مناظره که آیا با تجربه عراق، به کشور دیگری خواهید رفت؟ که بوش پاسخ داد: امیدوارم که نه. امیدوارم که نیروی مسلح بکار نبرم. در هرحال من وظیفه محافظت از آمریکا را دارم. ضمن اشاره به مسلح شدن کره شمالی به اسلحه اتمی، جان کری گفت که اینک ۴۰ ـ ۵۰ کشور می توانند بمب اتمی بسازند و ایران در صدر جدول است، چاره کلی باید کرد. ما باید با کره شمالی مذاکره دوجانبه کنیم. ژنرال پاول و دولت چین هم همین را گفته اند، از مذاکرات شش جانبه نتیجه حاصل نخواهد شد.
در این مناظره اشاره به اظهارات کوفی عنان که اشغال نظامی عراق را غیر قانونی خوانده بود و عذرخواهی اخیر تونی بلر که گفته است اطلاعات نادرست باعث شد تا نیروهای انگلستان را به عراق بفرستد اشاره نشد.
در این مناظره هنگامی که صحبت از کمک لهستان به میان آمد، بوش فرصت نداد که کری جوابش را بدهد( لهستان پس از تعرض نظامی آمریکا به عراق، به آمریکا و انگلستان پیوست ). جورج بوش چندین بار بر درستی و ضرورت اشغال نظامی عراق تاکید کرد و گفت که آمریکا را امن تر خواهد کرد، که جان کری جواب داد با وجود استخدام صدها مترجم ( عمدتا عربی و فارسی برای ترجمه مکالمات ضبط شده و نامه ها ) هنوز هزاران مکالمه و نامه به حال خود باقی مانده است و ....
با این که قرار نبود دراین مناظره درباره مسائل داخلی صحبت شود، در یک مورد جان کری هنگامی که جورج بوش از بازسازی عراق سخن به میان آورد گفت: دولت بوش تاکنون یک سنت ( پنی ) صرف جاده سازی و تعمیر پلهای کشور نکرده است . با این که از انحلال بلوک شرق و شوروی سالها گذشته است ، جورج بوش در این مناظره بارها از «دنیای آزاد» سخن به میان آورد که عبارتی مربوط به زمان جنگ سرد بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید