پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

وزن خود را کم کنید


وزن خود را کم کنید
برای آنکه بتوانید وزن خود را کاهش دهید قبل از همه نیاز به یک تصمیم جدی دارید و یک عزم و اراده محکم. پس قبل از هر کاری هیکل خود را هر روز سه بار در آینه ببینید و به خود بگوئید: چه هیکل مزخرف و بدی (البته با عرض معذرت آنهم سه بار در روز).
اما بعد از (عزم جزم برای کاهش وزن) و (یادآوری حداقل سه بار در روز به خود) برای حفظ رژیم لازم است تا انرژی بیشتری بسوزانید و کالری کمتری به بدنتان وارد کنید.
کاهش وزن یک روند گام به گام است خود را نکشید. بهترین حالت آنست که هفته ای تا یک کیلو وزن خود را کاهش دهید و هر روز این کاهش وزن را کنترل کنید تا به وزن دلخواهتان برسید. وقتی به وزن ایده آل رسیدید، باید روند فعالیت بدنی همزمان با خوردن متعادل را رعایت کنید. دو فرمولی که وزن شما را کاهش خواهد در زیر آمده است:
▪ فعالیت بدنی
تمرینات ورزشی مرتب مانند قدم زدن یا شنا خیلی مهم هستند آنها را فراموش نکنید. همیشه در یک مسیر و به یک اندازه حرکت نکنید، بدن و مفز شما به روندهای یکسان عادت کرده و خود را برای تطبیق با یکنواختی آماده کرده و نمیتوانید نتیجه مطلوب بگیرید. هر از چند گاهی مسیر و میزان فعالیت خود را تغییر دهید تا بدن شما مجبور به فعالبت تطبیقی شود. این تمرینات به شما کمک میکند تا چربی ها را از دست داده و وزنی متعادل بدست آورید. به چند نمونه از فعالیتهای بدنی توجه کنید:
۱) حتی المقدور بجای آسانسور از پله استفاده کنید.
۲) در مسیرهای کوتاه از وسیله نقلیه استفاده نکنید. بجای آن با قدم زدن به مقصد برسید.
۳) فعالیتهای متنوع دیگری مانند تنیس، دوچرخه سواری،... برای خود انتخاب کنید.
۴) هر روز نیم ساعت به فعالیت بدنی بپردازید.
● رژیم غذایی
سعی کنید بجای یک وعده غذای سنگین، سه وعده غذای سبک در طول روز بخورید. اما توجه داشته باشید که نوع غذای انتخابی مهمتر از مقداری است که میخورید. به موارد زیر توجه کنید:
۱) مقدار زیادی سبزی و سالاد بخورید. بجای کمپوت و مربا از میوه تازه استفاده کنید.
۲) اشتهای خود را بدون خوردن غذاهای نشاسته دار مانند نان، ماکارونی، برنج، چیپس و سریالهای صبحانه (کورن فلکس) در هر وعده غذایی کنترل نمائید.
۳) مقدار غذاهای چرب را کاهش دهید. اینکار را با دقت کامل کنترل کنید و برای خود یک رژیم غذایی بدون چربی فراهم نمائید. در صورت امکان، از گوشتهای بدون چربی بجای گوشتهای کم چرب استفاده کنید. به مواد لبنی کم چربی مانند شیر کم چرب روی آورید و از ماست بدون چربی استفاده کنید. غذاها را سرخ نکنید، بجای آن میتوانید از پختهای با بخار، کبابی، مایکروویو یا آب پز استفاده کنید. اما بخاطر داشته باشید که بدن ما به مقدار کمی چربی نیاز دارد پس آنرا کلا از رژیم غذایی خود حذف نکنید.
۴) از شکر، شیرینی، کیک، سیب زمینی برشته، بیسکویت، گوشتهای دودی و عمل آمده مثل سوسیس و کالباس پرهیز کنید که بسیار پر کالری هستند.
۵) مقدار زیادی مایعات بنوشید اما از نوشیدن نوشابه، مشروبات الکلی و نوشابه های پر کالری جدا بپرهیزید.
منبع : سایت کامتونت


همچنین مشاهده کنید