پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی برای زنان باردار


نکاتی برای زنان باردار
● مقابله با تهوع صبحگاهی
تهوع صبحگاهی یکی از بدترین اتفاقات دوران بارداری است. اغلب زنان این حالت تهوع را طبیعی می دانند درحالی که ممکن است این حالت نشانه مشکل جدی تری باشد.
«ویار» یک بیماری است که در دوران بارداری پیش می آید و تهوع و استفراغ را به دنبال دارد. حداقل چیزی که در مورد این بیماری می توان گفت این است که ممکن است اثرات بسیار خطرناکی را در زنان بخصوص از دست دادن محسوس وزن، بدغذایی و از دست دادن آب بدن به دنبال داشته باشد. این اثرات احتمال آسیب به جنین را نیز به همراه دارد.
به دنبال این بیماری، اشکالاتی در خانواده و روابط خانوادگی به وجود می آید و درست در زمانی که زنان نیاز بیشتری به مراقبت دارند در معرض بحرانهایی با مشکلات احساسی همچون ناامیدی و افسردگی قرار می گیرند.
تعریف زیر بخوبی نشان می دهد که یک زن مبتلا به ویار چه می کشد:
«من باردار بودم اما به جای اینکه خوشحال باشم، به طرز وحشتناکی رنج می کشیدم، می ترسیدم، افسرده بودم و خود را تنها احساس می کردم. من تا ده بار در روز استفراغ می کردم حتی اگر چیزی در معده ام نبود. بله، احساس ضعف شدیدی می کردم و می ترسیدم، با خود می گفتم آیا می خواهم بمیرم؟ فرزندم خواهد مرد؟ آیا جان سالم به در می برم؟ تا اینکه دکترم به من گفت که من مبتلا به ویار هستم.»
در وضعیت شدیدی که زنان مبتلا به ویار تحت درمان قرار نمی گیرند، بعضی ها تصمیم می گیرند تا به بارداری شان پایان دهند. درحالی که بعضی دیگر از این زنان، فرزندی ضعیف در زمان تولد به دنیا می آورند.
تحقیقات نشان داده که ۵۰ تا ۹۰ درصد زنان از تهوع و استفراغ در دوران بارداری رنج می برند، اما تنها یک درصد از آنها به ویار مبتلا می شوند.
● دلایل ویار چیست؟
دلایل این بیماری ضعیف کننده روشن نیستند و هیچ پاسخ مشخصی برای آن پیدا نشده است. افراد مبتلا به این بیماری زیاد هستند. تصور می شود که هورمونهای دوران بارداری در این قضیه دخیل هستند زیرا زنانی که در دوران بارداری استفراغ می کنند زمانی که صاحب بچه می شوند دیگر دچار این حالت نمی شوند.
همچنین ارتباطی بین زنانی که به طور معمول دچار ماشین گرفتگی می شوند و زنانی که مبتلا به ویار هستند وجود ندارد. درواقع این بیماری می تواند زنانی را که هیچ دچار ماشین گرفتگی نمی شوند نیز مبتلا کند. دلایلی وجود دارد که نشان می دهد خطر ابتلای به این بیماری در زنان جوانتر، زنان بسیار چاق و زنانی که بیش از یک فرزند دارند و همچنین زنانی که قبلاً مبتلا به این بیماری شده بودند بیشتر است.
بسیاری از زنان باردار دچار تهوع و استفراغ صبحگاهی می شوند اما اگر این استفراغ ها شدیدتر شد احتمال ابتلا به ویار زیاد می شود.
سریعاً به پزشک مراجعه کنید اگر:
▪ در طول شبانه روز تنها چند لقمه می توانید بخورید و یا کمی آب می توانید بنوشید.
▪ در طی یک هفته بیش از یک کیلو وزن کم می کنید.
▪ خون استفراغ می کنید.
▪ حالتان خوب نیست و یا اینکه ممکن است از حال بروید و غش کنید.
● چه کار می توان کرد؟
هر شخص درمان را به تعویق بیندازد بیماری وخیم تر می شود. متأسفانه اغلب، بیماری تشخیص داده نمی شود زیرا زنان باردار تصور می کنند که استفراغ و تهوع در دوران بارداری، طبیعی است.
اگر تهوع ها زندگی تان را مختل کرد زمانی است که باید به معالجه آن بپردازید. اگر زنی دیگر نتواند به سر کار رود و یا امکان آشپزی برایش وجود ندارد و برایش خسته کننده است و یا نمی تواند به خانواده اش برسد این علائم طبیعی نیستند.
شما همچنین می توانید آزمایشاتی را برای تشخیص دلایل دیگر تهوع ها مثل Helicobacter pylori انجام دهید. این باکتری یک باکتری رایج است که باعث ایجاد زخم معده در اشخاص می شود. اینگونه زخم ها براحتی به کمک دارویی که برای زنان باردار بی خطر است قابل درمان است.
اگر معالجات فوق تأثیری نداشت، حتماً باید بستری شوید زیرا بیماری می تواند به حد کافی پیشرفت کرده باشد که باعث از دست رفتن آب بدن می شود. در این مواقع چون شما به طور طبیعی نمی توانید غذا بخورید برای شما سرم تجویز می کنند و با تزریق مستقیم در روده از راه یک لوله شامل ویتامین ها (K, C, B۵، تیامین و چیزهای دیگر). در برخی موارد، این میزان کافی است تا به تهوع پایان دهد. زنان مبتلا به ویار نیاز فراوان به استراحت دارند و باید تغییراتی در تغذیه و روش زندگی شان دهند.
● چند توصیه
▪ ۱۵ دقیقه پیش از برخاستن از رختخواب، بیسکویت نمک دار بخورید.
▪ سعی کنید غذاهایی را که از تهوع می کاهد بخورید مانند لیموناد، سودا، زنجبیل و هندوانه
▪ از غذاهای ادویه دار و غذاهایی که سرشار از مواد چربی هستند اجتناب کنید.
▪ هر دو ساعت غذاهایی با حجم کم بخورید، وقتی گرسنه هستید غذا بخورید و وعده های غذایی را از دست ندهید.
▪ به اندازه کافی هر روز مایعات مصرف کنید و هیچوقت، هنگام غذا آب ننوشید.
▪ هنگام برخاستن از رختخواب به آرامی بلند شوید و هیچوقت بعد از غذا دراز نکشید.
▪ از گرما و بوهای شدید دوری کنید.

مترجم: لیلا حسنی مقدم
منبع: سایت زنان و سلامتی
منبع : سایت کامتونت


همچنین مشاهده کنید